Funet först att ansluta sig till Tele1 Europes bredbandsnät

Funet först att ansluta sig till Tele1 Europes bredbandsnät Funet, Finlands universitet och forskarnätverk tillsammans med CSC - Center for Scientific Computing, har anslutit sig till Tele1 Europes bredbandsnät. Funet är den första kunden som anslutit sig till Tele1 Europes bredbandsnät, de första anslutningarna gjordes i Helsingfors- området redan i december förra året. Tele1 Europes bredbandsnät är Europas snabbaste nät för data-, Internet och telefonitjänster med en initial överföringshastighet ända upp till 1 gigabit. Vi vill vara i centrum för utvecklingen av ny teknik och med Tele1Europe har vi fått en flexibel samarbetspartner, säger Funets direktör Markus Sadeniemi. Vår affärsidé är att förse våra kunder med snabbast möjliga anslutning till både Internet och de hypersnabba nätverk som finns inom forskningsvärlden idag. Med Tele1 Europe har vi möjlighet att testa den senaste IP-tekniken och även fortsättningsvis stå i spetsen när det gäller utveckling av nya applikationer. Funets krav på pålitlighet och säkerhet ökar ständigt. Man behöver därför flexibla och kostnadseffektiva lösningar som samtidigt är enkla att underhålla. Tele1 Europe förser Funet med bredbandslösningar för deras centrala nätverk med tre webbplatser och en anslutning till Ficix. Funet är en av de mest avancerade leverantörerna av Internetanslutningar för universitet och forskningsverksamhet i de nordiska länderna och till resten av världen, säger Ivar Strömberg, koncernchef Tele1 Europe. Vi är stolta över att kunna förse Funet med bredbandslösningar som ger dem en plats bredvid exempelvis Internet2 i USA, CA*net3 i Kanada och Surfnet i Nederländerna, samtliga tillhörande nästa generation av Internetleverantörer. För mer information, kontakta: Tele1 Europe Holding AB Funet Ivar Strömberg, koncernchef Markus Sadeniemi, direktör Telefon: +46 8 56 31 00 01, Telefon +358-9-457 2711, Mobil: +46 701 81 00 01 E-post:markus.sadeniemi@csc.fi E-post: Klaus Lindberg, Development ivar.stromberg@tele1europe.se Manager Telefon. +358 9 457 2041 E-post: klaus.lindberg@csc.fi About Tele1 Europe Tele1 Europe is a fast-growing data and telecommunications operator with interests in Denmark, Finland, Norway and Sweden. The group's business concept is to offer broadband solutions for data, telephony and the Internet to large and medium-sized business and organisations in the Nordic countries. Tele1 Europe is currently the only Nordic data- and telecommunications operator investing in local access networks with broadband capacity. This construction is taking place in the nine largest cities in the Nordic countries. The access networks, which are linked together with a long-distance network, will be Europe's fastest "motorway" for data and Internet traffic with an initial capacity for customers of up to one gigabyte. http://www.tele1europe.com Om Funet - Finskt nätverk för universitet och forskning Funet står för Finnish University and research NETwork. Det är en nätverkstjänst som tillhandahålls av Center For Scientific Computing till universitet, högskolor för polyteknik och forskningsverksamheter. Tjänsten inkluderar anslutning till höghastighetsnät med mycket goda anslutningar till övrig Internet både inom Finland och internationellt. Mot bakgrund av att de nordiska länderna samarbetar för att kunna erbjuda nätverkstjänster för universitet och forskningsändamål är Funet delägare i NORDUnet A/S, ett danskbaserat aktiebolag. Övriga aktieägare är SUNET Sverige, UNINETT Norge, DAREnet Danmark och ISnet Island. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000229BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000229BIT00100/bit0002.pdf