HP och Cisco leverantör till Tele1 Europes nordiska bredbandsnät

HP och Cisco leverantör till Tele1 Europes nordiska bredbandsnät Tele1 Europe och Hewlett Packard har tecknat ett strategiskt samarbets- avtal. Hewlett Packard blir huvudleverantör av serviceplattformen för Tele1 Europes nordiska bredbandsnät. Cisco levererar nätutrustning i egenskap av underleverantör. Avtalet löper över tre år och värderas till cirka 300 MSEK. Hewlett Packard får i sitt uppdrag helhetsansvar för installation och driftsättning av serviceplattformen med tillhörande datanätutrustning som ingår i Tele1 Europes bredbandsnät ut mot kund. Vi väljer att samarbeta med Hewlett Packard därför att de ligger långt framme när det gäller utvecklingen av nästa generations data- och Internettjänster. Cisco, som levererar nätutrustningen, är i världsklass inom sitt område, säger Ivar Strömberg koncernchef Tele1 Europe. Vårt samarbete med Tele1 Europe är en del av vår satsning i att möta behovet av nästa generations bredbandstjänster. Tele1 Europe har allt som behövs för att lyckas; en modern infrastruktur för access som stöder all typ av data- och telekommunikation, säger Mats Oretorp marknadschef på HP Datorsystem. Tele1 Europe räknar med att ansluta sina första bredbandskunder redan under första kvartalet i år. Det blir startdatum för våra bredbandstjänster till företag i Norden, baserade på fiber ända fram till kunden. Det gör Tele1 Europe unika då vi satsar på att själva äga de lokala höghastighetsnäten och köpa övriga delar av vårt nordiska nät av andra nätägare, menar Ivar Strömberg. För mer information kontakta: Tele1 Europe Holding AB Ivar Stromberg, koncernchef Telefon: +46 8-56 31 00 01. Mobil: +46 701 81 00 01 E-post: ivar.stromberg@tele1europe.se Hewlett Packard Lars Tellstig, HP Datorsystem Mobil: +46 70 600 2898 E-post: lars_tellstig@hp.com Om Tele1 Europe Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag samt organisationer i Norden. Tele1 Europe är idag den enda nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet. Utbyggnaden sker i Nordens nio största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir Europas snabbaste "motorväg" för data- och Internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Om Hewlett Packard Hewlett-Packard är en ledande leverantör av lösningar och tjänster för data- behandling, utskrifter och bild-hantering för både företag och hemmiljö. I fokus för HPs satsningar står de möjligheter som öppnas med Internet och spridningen av elektroniska tjänster. Vid mitten av kalenderåret 2000 lanserar HP Agilent Technologies som ett oberoende företag. Agilent omfattar HPs verksamhet inom test- och mätteknik, komponenter, kemiska analyssystem och hälsovårds-system. Företaget har en ledande ställning inom många olika marknadssegment. HP har 83 200 anställda. Omsättningen uppgick under 1999 till 42,4 miljarder dollar. Information om HP, företagets produkter och dess år 2000-program återfinns på Internet under adressen www.hp.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000229BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000229BIT00060/bit0002.pdf