Lucent Technologies strategisk partner och huvudleverantör till Tele1 Europe

Lucent Technologies strategisk partner och huvudleverantör till Tele1 Europe Tele1 Europe och Lucent Technologies har idag slutit ett långsiktigt och omfattande avtal om partnerskap. Lucent Technologies blir Tele1 Europes huvudleverantör av teknisk infrastruktur i alla de städer där bolaget nu bygger fiberoptiska accessnät. Tele1 Europe bygger nu Europas snabbaste bredbandsnät för data- internet- och telefonitjänster. Tele1 Europe utrustar också sitt långdistansnät med den senaste teknologien vilket initialt ger 40 gigabits överföringskapacitet. Första leveransen blir i januari månad och denna del av arbetet beräknas vara klart inom tre år. Upphandlingen är värd 250 miljoner kronor och det framtida samarbetet kan på sikt bli värt minst 600 miljoner kronor. Avtalet är ett av de viktigaste Lucent Technologies har tecknat i Norden och en av anledningarna är regionens redan framskjutna position när det gäller utbyggnad av bredband. Vi ser avtalet som en viktigt strategisk satsning för Lucent Technologies. Tele1 Europe är den mest snabbväxande privata data- och teleoperatören i Norden och ger Lucent möjlighet att vidareutveckla och sprida vår kunskap om nätverksbyggande, säger Christer Andersson Verkställande Direktör Lucent Technologies Sweden AB. Tele1 Europe anser sig vara den enda data- och teleoperatören i Norden som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet. För Tele1 Europe var det viktigt att teckna ett avtal om partnerskap med en internationellt ledande leverantör av både data- och telekommunikationslösningar. Det som är Lucents styrka är deras starka marknadsposition samt engagemang att jobba tätt tillsammans med oss i partnerskap, säger Ivar Strömberg koncernchef Tele1 Europe. Vi kommer tillsammans att bygga Europas bredaste och vassaste motorväg för data- och internettrafik. Totalt satsar Tele1 Europe mer än en miljard kronor på utbyggnad av bredbandsteknik. För mer information kontakta: Tele1 Europe Holding AB Ivar Stromberg, koncernchef Telefon: +46 8-56 31 00 01, Mobile +46 701 81 00 01 E-post: ivar.stromberg@tele1europe.se Lucent Technologies Christer Andersson, Verkställande Direktör Phone: +46 8 52 20 70 49, Mobile: +46 70 575 97 01 E-post: candersson@lucent.com Om Tele1 Europe Tele1 Europe är en snabbväxande nordisk data- och teleoperatör med huvudkontor i Stockholm. Affärsidén är att erbjuda ett kompletta utbud av kommunikationstjänster, telefoni, mobila tjänster, data och tilläggstjänster till medelstora och stora företag och organisationer i Norden. Bolaget bygger lokala accessnätverk i nio städer i Norden och etablerar vad Tele1Europe anser vara det första lokala accessnätet för bredband (CLEC) som täcker den nordiska regionen. Om Lucent Technologies Lucent Technologies med huvudkontor i Murray Hill, N.J., USA, designar, bygger och levererar ett brett utbud av publika och privata nätverk, kommunikationssystem och mjukvaror, system för datanätverk och företagstelefoni samt mikroelektroniska komponenter. Företaget använder Bell Laboratories för forskning och utveckling av sina tjänster. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00980/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00980/bit0002.pdf