Tele1 Europe förvärvar Alfa industrier AS

Tele1 Europe förvärvar Alfa industrier AS Tele1 Europe stärker sin position inom outsourcing av data- och telekomtjänster i Norge och förvärvar Alfa industrier AS. Bolaget är en av Norges ledande leverantör av företagsväxlar till stora och medelstora företag i och omkring Oslo. Förvärvet gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder ett ännu mer komplett utbud av data- och telekomtjänster på den Norska marknaden. Alfa industrier AS kärnverksamhet är att tillhandahålla, installera och drifta företagsväxlar. Bolaget har fokus på branscher så som sjöfart, bank och finans, alla viktiga områden för oss, säger Ivar Strömberg, koncernchef på Tele1 Europe Holding AB. Bättre lösningar för kunden Genom förvärvet kan Tele1 Europe erbjuda sina kunder ett bredare utbud av tjänster inom data och telefoni. Vi kommer att få värdefull kompetens när det handlar om att tillhandahålla, installera och drifta komplexa telekommunikationstjänster för avancerade och krävande marknadssegment, säger Ivar Strömberg, koncernchef, Tele1 Europe. Alfa industrier AS etablerades 1992 och har idag 13 medarbetare. Bolagets omsättning för 1998 var 18 miljoner NOK. Anledningen till att vi söker partnerskap med ett större företag är den starkt ökande koncentrationen inom vår bransch, säger Odd K Aasen som fram tills nu har ägt Alfa industrier tillsammans med Svein Ravneberg. När vi nu blir en del av Tele1 Europe får vi möjlighet att utveckla vårt tjänsteutbud ytterligare och vi kan förse våra nya ägare med vår kärnkompetens, säger Aasen. För mer information kontakta: Tele1 Europe Holding AB Ivar Stromberg, koncernchef Telefon: +46 8-56 31 00 01, Mobile +46 701 81 00 01 E-mail: ivar.stromberg@tele1europe.se Om Tele1 Europe Tele1 Europe är en snabbväxande nordisk teleoperatörmed huvudkontor i Stockholm. Affärsidén är att erbjuda ett kompletta utbud av kommunikationstjänster, telefoni, mobila tjänster, data och tilläggstjänster såsom centrex till medelstora och stora företag och organisationer i Norden. Bolaget har börjat bygga lokala accessnätverk i nio städer, Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen och Helsingfors, och etablerar vad Tele1Europe anser vara det första CLEC-nätet som täcker den nordiska regionen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00950/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00950/bit0002.pdf