Förändring i Tele2 Nederländernas ledningsgrupp

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2"), (OMX Nordiska Börsen: TEL2 A and TEL2 B), meddelade idag att Günther Vogelpoel, Executive Vice President och VD för Tele2 Nederländerna, har beslutat att lämna bolaget. Ernst Jan van Rooijen, Finanschef för Tele2 Nederländerna, har utsetts till tillförordnad VD från och med idag. Han kommer att erhålla en temporär plats i Tele2 ABs ledningsgrupp till dess att en permanent VD har rekryterats.

Günther Vogelpoel började på Tele2 år 1999 och har haft flertalet seniora positioner inom marknadsföring, försäljning och kundservice. Han har arbetat både för Tele2 Nederländerna och pan-europeiskt för Tele2 AB. Han har varit VD för Tele2 Nederländerna sedan början av 2011.

Mats Granryd, VD och Koncernchef för Tele2 AB, kommenterade: ”Vi har uppskattat Günthers bidrag till bolagets framgång under de år han har jobbat på Tele2. Hans djupa förståelse för telekomindustrin har varit av stort värde och jag önskar honom lycka till i sina framtida utmaningar.”

Mats Granryd fortsätter: ”Jag ser en lovande framtid för Tele2 på den holländska marknaden, drivet av de möjligheter som kommer från våra investeringar i 4G. Men det finns även utmaningar - och möjligheter - inom fast bredband för konsumenter, som måste adresseras snabbt och effektivt. Därför känns det bra att vi har ett starkt management team på plats i Tele2 Nederländerna. Vi är säkra på att de kommer kunna ta vår verksamhet till nästa nivå.”

För mer information, kontakta:

Lars Torstensson, Kommunikationschef, Tel: 0702 73 48 79

Viktor Wallström, Pressfrågor, Tel: 0703 63 53 27

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.

Citat

“We have greatly appreciated Günther’s contributions to the company’s success during his years with Tele2. His extensive experience and understanding of the telecom industry has been of great value to the business and I wish him all the best in his future endeavors”.
Mats Granryd, VD och Koncernchef för Tele2 AB
“We see a promising future future for Tele2 in this market, driven by the opportunities that our 4G investments will bring. However, there are also challenges and possibilities within our consumer fixed broadband that need to be swiftly and sharply addressed. Hence, it feels good that we have a strong management team in place in Tele2 Netherlands. We are confident that they will take the business to the next level.”
Mats Granryd, VD och Koncernchef för Tele2 AB