ICA har valt Tele2's dotterbolag Datametrix som serviceleverantör för sitt telefonisystem.

Tele2 Sverige AB's dotterbolag Datametrix AB har under oktober tecknat ett 3-årigt service- och supportavtal med ICA Förlaget AB. ICA Förlaget förvaltar och administrerar ICA koncernens telefoni på uppdrag av ICA Handlarnas AB. Avtalet avser ICA's Ericsson MD110-växlar med stödsystem. Överenskommelsen innebär att Datametrix kommer att serva och supportera 15 växelsystem som omfattar cirka 6000 anknytningar. Även ICA:s nya banksystem kommer att övervakas av Datametrix. Avtalets värde uppgår till cirka 8 miljoner kronor. Datametrix kommer under avtalsperioden att vara ICA's utvecklingspart och levernatör av teleutrustning.

För mer information, vänligen kontakta: Datametrix' marknadsavd. 08-52200 201

Datametrix AB ingår i börsnoterade Tele2 AB , (tidigare NetCom AB), och är en av Nordens ledande systemintegratörer. Företagets huvudområden är kundanpassade lösningar inom telefoni, datakommunikation och bredband. Inom datakommunikation och telefoni utvecklar man effektiva kommunikationslösningar för operatörer, företag och enskilda. Datametrixgruppen har täckning i hela Norden med cirka 160 medarbetare.

Mer information finns på www.datametrix.se

ICA Handlarnas AB ingår i ICA-koncernen - Nordens största detaljhandelsgrupp med 4.600 butiker i Skandinavien och Baltikum. I ICA Handlarnas AB finns funktioner för bl.a. inköp, butiksutveckling, miljö/kvalitet, marknadsföring och logistik, alla till för att stödja landets cirka 1.950 ICA-butiker. Genom 50/50-partnerskap med holländska Royal Ahold är ICA dessutom en del av ett globalt detaljhandelsnät.

Mer information finns på www.ica.se