Pagoden satsar på bredbandsinternet i Västerås och Eskilstuna

Pagoden Fastigheter erbjuder i smarbete med Skandinaviens största Internetoperatör Tele2 nu c:a 2 500 hushåll i Västerås och Eskilstuna snabba Internetanslutningar via KabelTV-nätet.

Först ut i Västerås blir Bjurhovdatopppen där 154 lägenheter får möjligheten redan i december 1999. De blir därmed de första lägenheterna i Västerås som erbjuds bredbandsanslutning till Internet. Övriga hushåll i Pagodens bestånd i Västerås får möjlighet att ansluta sig till Internet över kabelTV-nätet under år 2000. Mellan april och mitten av juni år 2000 kommer samtliga Pagodens lägenheter i Skiftinge i Eskilstuna att kunna anslutas.

Den Internettjänst som hyresgästerna nu erbjuds innebär tillgång till Internet med överföringshastigheter på upp till 512 Kbit/sekund och att användarna slipper uppkopplingstiden och inte betalar någon samtals-debitering. En annan fördel med Internetanslutning över KabelTV-nätet jämfört med modemuppkoppling är att man inte blockerar telefonen när man är ansluten till Internet.

Tele2s Internetstamnät är ett av världens modernaste med en bandrbredd på 622 Mbit till 1,2 Gbit per sekund. Stamnätets överföringskapacitet är viktig för att alla anslutna hushåll verkligen skall få höghastighetsuppkopplingar mot Internet även när många är uppkopplade samtidigt.

Pagoden Fastigheter är ett privatägt fastighetsbolag som förvaltar egna fastigheter på ett flertal orter i mellansverige. Fastighetsbestånder ligger huvudsakligen i Eskilstuna, Västerås, Motala och Linköping.

För mer information, kontakta:

NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt).

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom intressebolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).