• Tele2 AB/

Richard Peers utsedd till personal- och förändringschef samt ny medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp

Stockholm - Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att Richard Peers har utsetts till Executive Vice President, personal- och förändringschef samt medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp. Han kommer att tillträda positionen den 20 juli 2016 och rapportera till Allison Kirkby, koncernchef och vd.

Tele2 ser sina medarbetare som en av bolagets absolut viktigaste tillgångar och verkar samtidigt i en mycket spännande och dynamisk miljö. Mot den bakgrunden har Tele2 tillsatt Richard Peers som personal- och förändringschef för att stärka företagets personalfokuserade strategier.

Richard har en stark bakgrund inom telekom där han lett internationella HR-funktioner samt hanterat globala förändringsprogram. Han kommer till Tele2 från General Electric där han var global organisations- och talangchef för energianslutningssegmentet. Innan General Electric spenderade Richard 14 år på Vodafone i flera seniora HR- och finansroller, allra senast som HR-direktör för Vodafone Global Enterprise. Richard startade sin karriär på PricewaterhouseCoopers där han utbildades till auktoriserad revisor (FCA). Han är även en del av ”Chartered Institute of Personnel and Development” (FCIPD).

Allison Kirkby, koncernchef och vd på Tele2 AB kommenterar: ”Med lanseringen av vår nya verksamhetsmodell och nu inne på vårt andra år av Challengerprogrammet är jag väldigt glad att Richard blir en del av vårt team. Han kommer att bidra med ett bevisat gott ledarskap och utveckla våra personal- och talangstrategier under denna period av intensiv förändring.”

Richard Peers, blivande personal- och förändringschef på Tele2 AB, kommenterar: ”Jag är mycket glad över att ansluta mig till Tele2 i rollen som personal- och förändringschef. Jag känner verklig samhörighet med Tele2s kultur och ser fram emot att arbeta med Allison och ledningsgruppen för att driva agendan gällande människor och organisation vidare.”

Som en konsekvens av den nya positionen kommer Elinor Skogsfors att lämna sin roll som Executive Vice President och personalchef, samt Tele2s ledningsgrupp. Elinor stannar kvar på företaget och kommer att stötta Richard i gruppens HR-avdelning.

Viktor Wallström, Kommunikationschef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 16 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.