Tele2 förvärvar BBNed från Telecom Italia

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (NASDAQ OMX Stockholm: Tel2 A och Tel2 B), meddelade idag att bolaget har tecknat avtal att förvärva den holländska operatören BBNed från Telecom Italia. Tele2 kommer att betala cirka 475 miljoner kronor på skuldfri basis. Förvärvet förväntas ske efter godkännande från den holländska konkurrensmyndigheten.

BBNed är en holländsk fasttelefoni- och bredbandsoperatör inom konsument, företags- och wholesale segmenten. BBNed är verksam på företagsmarknaden med varumärket BBeyond och på konsumentmarknaden med varumärkena Alice och InterNLnet.

Henrik Ringmar, Marknadsområdeschef Västeuropa, kommenterar: " Jag är väldigt nöjd att vi har slutit ett avtal med Telecom Italia om ett förvärv av BBNed. Detta är en möjlighet för Tele2 att stärka sin verksamhet i Nederländerna och dra nytta av större skalfördelar i verksamheten."

BBNeds omsättning under 2009 var 810 miljoner kronor och hade en EBITDA på 130 miljoner kronor.

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

Tele 2 är en av Europas ledande telekomoperatÖrer och tillhandahåller alltid det bästA erbjudandet. Vi har 28 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.