Tele2 har Sveriges bästa mobila bredband

- Enligt tidningen Mobils årliga täckningstest

Idag utsågs Sveriges bästa mobila bredband och vinnaren är Tele2. Det betyder att man kan surfa snabbare med Tele2 än med någon annan operatör. Enligt Mobils test hamnar Tele2 också i topp när det gäller ljudkvalitet för mobilsamtal.

- Vi har nu intagit tronen som Sveriges snabbaste mobila bredband, något som vi är oerhört stolta över, säger Niclas Palmstierna, VD på Tele2 Sverige.

På samtalssidan klättrar i år Tele2 på listan och tar förstaplatsen när det kommer till ljudkvalitet. Dessutom vinner man röstsamtalen totalt, både vad gäller samtalsuppkoppling och ljudkvalitet och uppkoppling, i regionerna Östra Sverige Södra Norrland, Öland och Gotland.

- Vi vet att vårt nät är snabbt och vi satsar på att ytterligare bygga ut det för att ge våra kunder snabb uppkoppling och en överlägsen surfupplevelse. Att vi nu även är en vinnare på kvalitet gällande röstsamtal i stora delar av Sverige känns otroligt bra. Det är härligt att våra samlade satsningar nu bekräftas av oberoende tester, säger Niclas Palmstierna.

Så snabbt är det mobila bredbandet i Sverige:

1. Tele2: 3,461 Mbit/s
  2. Tre: 3,411 Mbit/s
  3. Telia: 3,380 Mbit/s
  4. Telenor: 3,207 Mbit/s

Tidnigen Mobils sammanställning av täckningstestet: http://www.mobil.se/polopoly_fs/Tabell-stor-tackningstestet-2010-1.364723.html!/image/2887880953.png

_________________________________________
Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige, 08-5626 4000
Pernilla Oldmark, Informationschef Tele2, 070-426 45 45

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 28 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.