Tele2 IoT lanserar routerlösning i molnet

Stockholm –Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) lanserar idag en ny molnbaserad routertjänst – 2ROUTE. 2ROUTE är en router i molnet som gör det möjligt att orkestrera (samla, dirigera och hantera) all IP data, oavsett mobiloperatör, i ett enda gränssnitt. Detta gör datahanteringen enklare, smartare och mer kostnadseffektiv.

Till följd av kostnadsoptimering, lagstiftning och nätverkstäckning tvingas många företag idag att bygga en infrastruktur som tillhandahålls av flera olika leverantörer. Detta innebär flertalet IT- och nätverksintegrationer, mycket administration och höga omkostnader. 2ROUTE hjälper företag att slippa detta genom att erbjuda en enda hanterings- och routerplattform för all IP-trafik samt alla IoT-implementationer, oavsett mobiloperatör. Genom en rad API:er och en webbaserad självbetjäning får företag snabbt tillgång till sin data och möjlighet att enkelt konfigurera nätverksinställningar för sina IoT-implementationer.

2ROUTE är byggd med den senaste teknologin och är utvecklat i en skalbar infrastruktur i molnet. En säker privat IoT-infrastruktur som vanligtvis tar fyra till tolv veckor för en operatör att utveckla, tar nu enbart några minuter. 2ROUTE gör det även möjligt att isolera data genom att sätta upp säkra sub-nätverk.

2ROUTE innebär flera olika fördelar beroende på företag. Föreställ er en applikation för transportindustrin där slutkunden ges omedelbar tillgång och kan hantera sina specifika fordon  i ett privat nätverk, utan att den som levererar applikationen behöver vara inblandad. Eller en startup som erbjuder en tjänst som vilar på stor och tung datahantering. Istället för att ta den risk en investering i infrastruktur innebär, kan företaget nyttja 2ROUTEs ”Infrastructure-as-a service”-lösning och endast betala för den infrastruktur som de nyttjar med möjlighet att skala upp vid behov. På så sätt frigörs resurser som kan nyttjas mer effektivt. Ett antal av Tele2 IoTs kunder testar lösningen redan idag med syfte att dra nytta av dess affärsfördelar.

”Som dirigenter av en smartare värld är vårt syfte att leverera tjänster som gör IoT-adaption enklare, säkrare och mer effektivt. 2ROUTE är ett tydligt exempel på en tjänst där vi minskar hårdvaru- och omkostnader, möjliggör snabbare time-to-market samt ger verktyg till våra kunder för att förbättra deras produktkvalitet och säkerhet. Vår strategi om att utveckla smarta, transparenta, uthålliga och inspirerande produkter är nu synligt för hela världen och lanseringen av banbrytande tjänster kommer öka de kommande åren.” säger Rami Avidan, vd för Tele2 IoT.

Besökare på Tele2 IoT Talks i Amsterdam kommer att få en exklusiv förhandsdemo från stora scenen samt på utställningsområdet.

Här hittar du Tele2 IoT trial kit: http://www.tele2iot.com/products-services/2start/ Här kan du läsa mer om 2ROTE: http://www.tele2iot.com/2route/

Angelica Gustafsson, PR-chef, Tele2 AB, tel: +46 704 26 41 42
Erik Strandin Pers, IR-chef , Tele2 AB, tel: +46 733 41 41 88

TELE2 SER DET SOM SIN STÖRSTA UPPGIFT ATT GÖRA DET MÖJLIGT FÖR ALLA ATT LEVA ETT MER UPPKOPPLAT LIV. Vi tror nämligen att det uppkopplade livet är ett bättre liv. Vi arbetar därför för att data ska bli mer tillgängligt för våra kunder oavsett när de behöver det eller var de befinner sig. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, innehållstjänster samt globala IoT-lösningar. Våra 17 miljoner kunder i nio länder njuter av en fantastisk trådlös upplevelse genom våra prisbelönta nätverk. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2016 omsatte bolaget 28 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,3 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidorna i årsredovisningen 2016. Följ @Tele2group på Twitter för de senaste uppdateringarna