Tele2 IoT stärker sin närvaro i Frankrike

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att de stärker sin närvaro och erbjudande inom ”sakernas internet” (IoT) i Frankrike.

Under de senaste två månaderna har Tele2 rekryterat dedikerade resurser i Frankrike samt skrivit på ett strategiskt partnerskap med Sisteer för att säkerställa rätt uppsättning för att stödja den viktiga IoT-marknaden i Frankrike. Tele2 IoT förväntar sig att den totala mängden uppkopplingar i landet dubbleras inom tre års tid.

Rami Avidan, Managing Director för Tele2 IoT, kommenterar: “Frankrike är en omfattande och central IoT-marknad, så vi är mycket glada att kunna meddela det starka partnerskapet med Sisteer. Deras lokala närvaro kommer komplettera våra resurser på ett fantastiskt sätt och tillsammans kommer vi vara mycket konkurrenskraftiga i att stötta den franska marknaden.”

Sisteer, Tele2s nya partner, är den ledande alternativa uppkopplingsåterförsäljaren i Frankrike. Väl utrustade för att distribuera telekommunikation samt IoT-anslutna system till marknaden.

Alain Bureau, VD på Sisteer tillägger: “Sisteer/Tele2 partnerskapet är sprunget ur en magisk formel: kvaliteten och tillförlitligheten hos en stor operatör, närheten och den starka telekomexpertisen från en fransk erkänd aktör tillsammans med en av de bästa IoT-plattformarna.”

För att ytterligare accelerera närvaron på den franska marknaden kommer Tele2 och Sisteer arrangera ett evenemang tillsammans, IoT Talks Paris, den 8:e juni. Syftet med evenemanget är att engagera och inspirera ännu fler kunder att starta deras IoT-resa. Besök www.tele2iottalks.com/paris för mer information.

Viktor Wallström, kommunikationschef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel:
+46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.