Tele2 Ryssland förvärvar Telecom Eurasia från ZAO SMARTS för cirka 160 miljoner SEK

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att man har förvärvat Telecom Eurasia från ZAO SMARTS. Tele2 kommer att betala kontant cirka 160 Mkr på skuldfri basis.

Telecom Eurasia äger en 1800 MHz GSM-licens i den ryska regionen Krasnodar med en population på 5,1 miljoner. Krasnodar angränsar till Rostov som är en av Tele2s mest framgångsrika regioner i Ryssland. Den nuvarande kundbasen är 20 000. Det förvärvade bolaget kommer att integreras i Tele2 Rysslands existerande rörelse och gynnas av Tele2s framgångsrika varumärke och mobiltelefonitjänster på den ryska marknaden.

Johnny Svedberg, marknadsområdeschef Ryssland & Baltikum, kommenterar: "Förvärvet av Telecom Eurasia är ytterligare ett steg i vår fortsatta expansion i Ryssland. I och med förvärvet kan vi ta del av den positiva utvecklingen i en av Rysslands mest folkrika regioner, som nyligen även utsetts till värd för vinter-OS 2014. Inklusive Krasnodar har Tele2 verksamhet i 17 regioner med en total population på 41 miljoner."
____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Johnny Svedberg, Market Area Director Ryssland & Baltikum, Tel: +46 8 5626 4000
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79
Lena Krauss, Investerarfrågor, Telefon: 08 - 5620 0045

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 18 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com .