Tele2 Ryssland undertecknar 10-årigt roamingavtal med Vimpelcom och säljer Irkutskregionen för 1,6 miljarder kronor

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att man har undertecknat ett 10-årigt nationellt roamingavtal i Ryssland med Vimpelcom. Tele2 har i samband med roamingavtalet sålt sin rörelse i regionen Irkutsk till Vimpelcom. Vimpelcom kommer att betala cirka 1,6 miljarder kronor kontant på skuldfri basis. Affären har godkänts av den ryska konkurrensmyndigheten.

Roamingavtalet mellan Tele2 Ryssland och Vimpelcom möjliggör för Tele2 att erbjuda sina kunder komplett nationell roaming till låga priser i hela Vimpelcoms ryska mobilnät där Tele2 saknar täckning. Roaming med röst- och GPRS-tjänster kommer att vara tillgängligt inom 6 månader.

Johnny Svedberg, Vice VD Operations och Marknadsområdeschef Baltikum & Ryssland, kommenterar: "Jag är belåten över att ha tecknat ett 10-årskontrakt för nationell roaming med Vimpelcom, vilket kommer att ge oss fullständig roaming i Ryssland till konkurrenskraftiga priser för våra kunder."

Tele2s verksamhet i Irkutsk hade under andra kvartalet 571 000 mobiltelefonikunder. Under 2006 omsatte verksamheten 237 miljoner kronor och hade en EBITDA på 79 miljoner kronor. Försäljningen kommer att resultera i en positiv engångseffekt på cirka 1,2 miljarder kronor.

Johnny Svedberg kommenterar: "Försäljningen av verksamheten i Irkutsk skall ses som en del av att få det strategiskt viktiga roamingavtalet på plats och inte som en förändring av Tele2s strategi att fortsätta att expandera sin mobilverksamhet i Ryssland. Tvärtom förväntar vi oss att slutföra ytterligare förvärv på den ryska marknaden under den resterande delen av året."
____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Johnny Svedberg, Vice VD Operations, Telefon: 08-5626 4000
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 21 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.