Tele2 säljer sin virtuella mobilverksamhet i Österrike till Telekom Austria Group för cirka 65 miljoner kronor

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att man har sålt MVNO-verksamheten i Österrike till Telekom Austria Group. Telekom Austria Group kommer att betala kontant cirka 65 Mkr på skuldfri basis.

Vid slutet av juni 2007 hade Tele2 131 000 mobiltelefonikunder i Österrike. Mobilverksamheten i Österrike påverkade Tele2s nettoomsättning med 168 Mkr för 2006 respektive med 37 Mkr för första halvåret 2007, samt EBITDA med -28 Mkr för helåret 2006 respektive -30 Mkr för första halvåret 2007. Affären kommer inte att ha någon resultateffekt för Tele2. Slutförandet av affären förväntas ske efter godkännande från relevanta regulatoriska myndigheter.

Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2, säger i en kommentar; "Vår styrka i Österrike är vår infrastrukturbaserade fasttelefoni- och bredbandsverksamhet. och i det rådande marknadsklimatet finns inte utrymme att bedriva en lönsam och hållbar MVNO-verksamhet."

____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Lena Krauss, Investerarfrågor, Telefon: 08 - 5620 0045
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 18 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com .