Tele2 startar datarevolution på den holländska marknaden

Report this content

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att lanseringen av deras nya 4G-erbjudanden på den holländska marknaden sker imorgon, den 12 november.

Det holländska erbjudandet bygger på tre viktiga pelare: suverän täckning och suverän hastighet till det lägsta priset.

24 månader efter aktiveringen av den första antennen har Tele2 Nederländerna nu byggt ut sitt nätverk till att nå en 92-procentig befolkningstäckning utomhus. Full nationell befolkningstäckning förväntas nås i slutet på det första kvartalet nästa år. Aktiverad ”carrier aggregation” möjliggör det holländska avancerade LTE-nätverket att nå maximala hastigheter på upp till 225Mb/s.

Kostnadsfördelarna som följer av att Tele2 bygger sitt högklassiga nätverk möjliggör nya och omvälvande marknadserbjudanden – därigenom tas ett stort steg framåt sett till värdet som erbjuds holländska konsumenter. Tele2 siktar på att bli världens första operatör med enbart 4G som erbjuder både data, och från nästa år, röst över 4G-nätet utan behov av gammal 2G/3G-teknologi.

Allison Kirkby, vd för Tele2 AB, kommenterar: “Tele2 är på väg att revolutionera den mobila marknaden i Nederländerna. Nederländerna är det sjätte landet där vi öppnar upp en egen 4G-infrastruktur och det är vår avsikt att stimulera efterfrågan på mobil uppkoppling genom att erbjuda den holländska befolkningen mycket generösare 4G-erbjudanden och därigenom fantastiskt värde för pengarna."

Jeff Dodds, vd för Tele2 Nederländerna, kommenterar: ”Det är dags för de holländska konsumenterna att släppa på handbromsen när det gäller mobil dataanvändning. Under de senaste tre åren har prisnivåerna i Nederländerna legat kvar bland de högsta i Europa och vi är här för att skaka om marknaden och starta en datarevolution. Det gör vi genom lanseringen av vårt supersnabba avancerade LTE-mobilnätverk med suverän hastighet, suverän täckning och det lägsta priset.”

Omvälvande erbjudanden

Tele2 strävar efter att skapa en permanent förändring i den holländska mobildataanvändningen. På grund av det relativt höga priset och de små storlekarna på mobildatapaket, söker holländska konsumenter idag ofta upp och använder sig av offentliga Wi-Fi-nätverk. Tele2 vill göra det möjligt för nederländska konsumenter att "drunkna i data" och i och med lanseringen kommer Tele2 att införa ett 24GB-datapaket med obegränsad röst och SMS, för en månadskostnad på €35 (handenhetskostnader är inte inkluderade). Tele2s nya datapaket kommer också i följande storlekar; 8GB, 4GB och 1,5GB, alla i kombination med obegränsad röst- och SMS-trafik. Det minsta datapaketet kommer att vara 1 GB, som erbjuds med 100 röstminuter och SMS. Tele2 strävar efter att nå en intäktsmarknadsandel på 20%.

Viktor Wallström, PR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB. Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2014 omsatte bolaget 26 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,9 miljarder kronor.