Tele2s IP-nät över fiber säkerställer TV4s nyhetssändningar

TV4 väljer Tele2s IP-nät för att säkerställa kanalens lokala nyhetssändningar. Nu skickas både inspelade och direktsända lokala inslag från TV4s 24 lokalredaktioner till centralredaktionen, över Tele2s nät. Avtalet löper över tre år och är värt 9,5 miljoner kronor.

Tele2 binder nu samman samtliga lokalkontor och redaktioner genom Tele2 IP Port. Samtidigt ökas bandbredden i nätet för att säkerställa en snabb och pålitlig överföring av förinspelade och direktsända nyhetsinslag mellan de olika lokal- och centralredaktionerna.

- Vi ställer höga krav på IP-nätet som dagligen ska hantera en betydande mängd datatrafik. Tele2 har det mest fördelaktiga priset och svarar på vårt främsta krav: att det aldrig får bli några störningar eller fel i videoöverföringen, säger Daniel Lindén, driftschef på TV4.

Nätet används samtidigt för TV4s IP-telefoni.

- Nyhetsrapportering är tidskritiskt och snabbrörligt och inget får störa överföringen av lokalredaktionernas inslag. Med vår tillförlitliga och prisledande lösning förenklas logistiken samtidigt som de dagliga sändningarna säkras, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2.

Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2, tel: 070-454 15 11
Tele2 Mediaservice 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 12 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom mobil, fast bredband och telefoni, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 41,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,3 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida www.tele2.com