True Blood och Game of Thrones i mobilen- Tele2 inleder samarbete med HBO Nordic

Report this content

Den 3 april inleder Tele2 och HBO Nordic ett samarbete för att ge fler svenskar en möjlighet att titta på sina favoritfilmer och serier i mobilen och surfplattan. Den gemensamma satsningen blir möjlig till följd av HBO Nordics etablering på den svenska marknaden och Tele2s kraftiga utbyggnad av 4G-nätet.

I en Sifo-undersökning som genomfördes på uppdrag av Tele2 uppgav var tredje svensk (32 procent) att de betalar för mobila streamingtjänster. De som tagit steget över till det nya 4G-nätet använder, enligt undersökningen, prenumerationstjänster i högre grad än andra. Hela 45 procent av 4G-användarna har en eller flera tjänster som de prenumererar på.

– Konsumtionen av streamad film, musik och serier har ökat explosionsartat. Våra kunder vill kunna se serier och film när som helst och vi gör det möjligt genom vårt utbyggda och snabba 4G-nät. Med HBO Nordic ger vi våra kunder allt i ett, en snabb surfupplevelse och ett högkvalitativt innehåll, säger Samuel Skott, chef för Tele2 privat.

Samarbetet innebär bland annat att alla Tele2-kunder som förlänger eller nytecknar abonnemangen ”Volym” eller ”Surf” får tillgång till HBO Nordic i sex månader utan extra kostnad. Under våren och sommaren kommer Tele2 att rulla ut en helt ny reklamkampanj med Laurence Fishburne för att uppmärksamma samarbetet och erbjudandet.

– Tillsammans med Tele2 får vi möjlighet att göra våra serier och filmer tillgängliga för ännu fler och på fler skärmar. Detta ligger helt rätt i tiden och följer hur svensken vill konsumera serier och film i sin vardag, säger Hervé Payan, vd HBO Nordic.

Streamingtjänster som HBO Nordic har förändrat tittarvanor för serier. Sedan lanseringen i slutet av 2012 har HBO Nordic’s antal abonnenter och visningar per abonnent ökat stadigt. HBO Nordic-abonnenter kan se alla säsonger av populära serier som True Detective, Game of Thrones, Girls och True Blood, samt få tillgång till alla nya avsnitt inom 24 timmar efter den första sändningen i USA.

HBO Nordic erbjuder:
• Serier i världsklass: De mest kritikerrosade serierna
• Premiärer: Nya avsnitt inom 24 timmar från världspremiären
• Omfattande seriebibliotek: Mer än 2500 episoder

Fakta om 4G, streaming och dataanvändning
• Mellan 2012 och 2014 har 4G-trafiken ökat med över 600 procent i Tele2s nät
• Tele2 var bland de första operatörerna i världen att lansera 4G
• Var tredje svensk (32 procent) prenumererar på någon streamingtjänst i mobilen (Sifo, september 2013)
• 45 procent av dem som har gått över till 4G prenumererar på en streamingtjänst i mobilen (Sifo, september 2013)
• Med 4G går det att surfa i upp till 80 Mbit/s, med en normal hastighet på 20-40 Mbit/s
• 1 timmes streaming av video per dag motsvarar ca 7,5 GB data per månad
• 2 timmars musikstreaming per dag motsvarar ca 3,6 GB data per månad

För mer information, samt kontakt med Samuel Skott, vänligen kontakta:
Malin Livhage, Presschef, Tele2 Sverige, tel: 070-426 45 16

För kontakt med Hervé Payan, HBO Nordic:
Anders Tullgren, Presskontakt, HBO Nordic, tel: 073-524 71 50

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i tio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.

Taggar: