Tele2 och Telia accelererar övergången från 3G till 4G

Tele2 och Telia har kommit överens om att påskynda övergången från 3G till 4G genom att successivt avveckla 3G-nätet i det gemensamt ägda företaget Svenska UMTS-nät AB, Sunab. Initiativet innebär betydande kostnads- och energieffektiviseringar för Tele2.

Svenska UMTS-nät AB, Sunab, ansvarar för att bygga, äga och driva Tele2:s och Telias gemensamma 3G-nät. Som en naturlig del av den framtida nätutvecklingen har de två företagen kommit överens om att succesivt avveckla Sunab-nätet. Arbetet med en succesiv överförflytt av trafik beräknas inledas i slutet av 2018 och vara helt genomförd vid slutet av 2025.

3G-nätet har idag över 6 000 basstationer som successivt kommer avvecklas eller återanvändas inom annan nätutbyggnad, vilket kommer innebära kostnads- och energieffektiviseringar för Tele2.

– Detta initiativ är ytterligare ett bevis på Tele2:s utmanaranda. Övergången från 3G till 4G ligger helt i linje med vår nätverksstrategi, att flytta vidare från äldre nätteknologi och utveckla nästa generations nätverk. Som Sveriges mest energieffektiva operatör är vi oerhört stolta över att nu accelerera utvecklingen och därmed bli ännu mer kostnads- och energieffektiva, säger Samuel Skott, VD Tele2 Sverige.

Transfereringen till andra nät kommer inte påverka Tele2s kunder eftersom förflyttningen sker succesivt och övervakas genom kontinuerlig uppföljning.

Louise Ekman, Press & PR Manager, Tele2 Sweden, Tel: +46 70 5222 117
Erik Strandin Pers, Head of Investor Relations, Tele2 AB, Tel: +46 733 41 41 88

TELE2 SER DET SOM SIN STÖRSTA UPPGIFT ATT GÖRA DET MÖJLIGT FÖR ALLA ATT LEVA ETT MER UPPKOPPLAT LIV. Vi tror nämligen att det uppkopplade livet är ett bättre liv. Vi arbetar därför för att data ska bli mer tillgängligt för våra kunder oavsett när de behöver det eller var de befinner sig. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, innehållstjänster samt globala IoT-lösningar. Våra 17 miljoner kunder i åtta länder njuter av en fantastisk trådlös upplevelse genom våra prisbelönta nätverk. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2017 omsatte bolaget 25 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,4 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidorna i årsredovisningen 2017. Följ @Tele2group på Twitter för de senaste uppdateringarna.