Tele2 slutar lagra trafikdata

Efter EU-domstolens dom i det så kallade datalagringsmålet igår har nu Kammarrätten i Stockholm förordnat att det föreläggande som PTS tidigare riktat mot Tele2 om att Tele2 ska lagra data, tills vidare inte ska gälla (inhibition). Beslutet innebär att Tele2 nu omedelbart kommer att sluta lagra data enligt datalagringskraven samt radera den data som redan lagrats enligt nämnda krav.

Att kammarrätten nu agerar i enlighet med den dom som EU-domstolen förkunnade igår gör att den huvudregel som gällde innan datalagringskraven infördes återigen blir gällande. Den huvudregeln innebär att den data som Tele2 inte behöver för att kunna tillhandahålla tjänster eller har samtycke från kunderna att hantera ska raderas.

– Det är positivt att kammarrätten så skyndsamt agerar i enlighet med EU-domstolens dom. Vi ser nu fram emot en ny lagstiftning som tillgodoser både den personliga integriteten och brottsbekämpande myndigheters möjlighet att göra sitt jobb, säger Stefan Backman, Chefsjurist Tele2.

För mer information samt kontakt med Stefan Backman, vänligen kontakta:

Malin Selander, Presschef Tele2 Sverige, tfn: 070-426 40 06

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 16 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.