Tele2 först med GSM-positionering

Tele2 först med GSM-positionering Tele2 har i samarbete med företaget CellPoint Systems utvecklat världens första positioneringssystem för GSM telefoner, Tele2Mobil Position. Åkerier, väktarföretag och hemtjänsten är exempel på branscher som kan dra nytta av det nya positioneringssystemet som nu lanseras i Sverige. - Jag tror att de flesta företag som arbetar med en rörlig servicestyrka kan dra nytta av vår positioneringstjänst, säger Camilla Schmidt, produktchef för Tele2Mobil, och framhåller att de resultat och kommentarer Tele2Mobil Position redan har fått från företag som testat systemet är mycket positiva. - Vi har märkt att vi får en ökad effektivitet i vår resursanvändning om vi använder Tele2Mobil Position, kommenterar Michael Gahnström på LBC Tureberg Bud AB som testat tjänsten under en tid. Bevakningstjänst är ett annat företag som har nytta av Tele2Mobil Position: - Som vaktbolag är det otroligt viktigt att vi vet var vår personal befinner sig eftersom det ibland kan vara frågan om deras säkerhet. Eftersom vi vet var närmaste bil befinner sig och därmed ge mer exakta tidangivelser får våra kunder bättre service, säger Jörgen Bartosz, Avdelningschef på Bevakningstjänst. Så fungerar Tele2Mobil Position Tele2Mobil Position gör det möjligt att kunna ta reda på var en person eller enhet befinner sig geografiskt, även inomhus. Via ett lättnavigerat webbgränssnitt som är lösenordsskyddat kan du se på en karta var GSM telefonerna befinner sig. När man gör en positionsbestämning skickas ett meddelande till telefonen som samlar ihop information från närliggande basstationer. Denna information skickas till en server som räknar ut positionen och hämtar aktuell kartbild. Du ser sedan positionen som en röd ring på webbgränssnittets karta. Det som krävs är att telefonen är påslagen och befinner sig i ett område med täckning. Varje telefon får ett SIM kort med ett speciellt program. Den som använder telefonen kan själv styra möjligheten att bli lokaliserad genom att aktivera eller stänga funktionen på sin mobiltelefon. För ytterligare information vänligen kontakta: Camilla Robert Hultman Michael Jörgen Bartosz Schmidt Informationsch Gahnström Avdelningschef Produktchef ef Bevakningstjän Tele2Mobil Tele2 LBC Tureberg st tel: 08-562 tel: 08-562 tel: 08-444 tel: 08-619 642 76 645 39 5560 5050 mob: 070-426 mob: 070-426 4276 4539 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00400/bit0002.pdf