Tele2 Safe Surf stoppar modemkapning

Modemkapare har hittat nya sätt att lura Internetanvändare, bl a genom att registrera domännamn med webbadresser som liknar välbesökta svenska sajter. Om användaren råkar skriva fel, löper de risk att få sitt modem kapat med höga telefonräkningar som följd. För att kunderna ska kunna surfa säkert, har Tele2 har tagit fram den unika hårdvarulösningen Tele2 Safe Surf. Tele2 Safe Surf är en liten dosa som kunden själv enkelt kopplar in mellan datorns modem och telefonjacket. Dosan förhindrar att datorns modem ringer upp andra nummer än Tele2s modempoolsnummer. Detta skiljer Tele2 Safe Surf från andra befintliga lösningar och gör den till en säkrare lösning. - Det enda vi kan vara säkra på, är att modemkaparna anpassar sig och kommer att hitta nya sätt att bedra kunder som surfar med uppringt modem. Tele2 Safe Surf är ett säkert och enkelt skydd mot modemkapning. Vi vill därför uppmana oroliga kunder som ännu inte har skaffat Tele2 Safe Surf, att överväga denna lösning, säger Anders Steen, försäljningsansvarig privat, Tele2 Sverige AB. Tele2 kommer under de närmaste dagarna att gå ut med ytterligare information till sina Internet- och fasttelefonikunder för att ännu fler ska bli medvetna om fördelarna med Tele2 Safe Surf. Tele2 Safe Surf lanserades redan i höstas och har mottagits mycket positivt av Tele2s kunder. Tele2 Safe Surf kostar 249 kr inkl. moms och finns att köpa på Tele2s hemsida samt via kundservice. Dosan fungerar oavsett vilket uppringt Internetabonnemang kunden har hos Tele2, d v s Internet Start, Internet Plus eller Tele2Internet. För mer information, se www.tele2.se Mer om modemkapning Modemkapning innebär att den som surfar med uppringt modem riskerar att få program installerade på sin dator som i smyg ringer upp dyra utlands- eller betalnummer med höga telefonräkningar som följd. Baserat på den information som finns idag är det enbart Windowsbaserade PC-datorer med analoga- eller ISDN-modem som löper risk att råka ut för modemkapning. De kunder som använder ADSL-modem eller annan bredbandsuppkoppling uppmanas att säkerställa att telefonsladden till det tidigare uppringda modemet kopplas ur om bredband är installerat. För mer information, vänligen kontakta: Anders Steen, försäljningsansvarig privat, Tele2 Sverige AB, Tel 08- 56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26