Teleca förstärker sitt multimediaerbjudande

Teleca förstärker sitt multimediaerbjudande - förvärvar Popwire Teleca förstärker sitt erbjudande inom multimedia genom att förvärva Popwire från Investor Growth Capital och Ericsson. Popwire har sedan 1999 utvecklat programvarulösningar och ramverk för avancerad mediahantering. Popwire har 20 anställda med stor kompetens inom både media- och telekomvärlden. I förvärvet ingår även programvaruprodukter och patent. Popwire är en världsledande aktör när det gäller att komprimera video och audio för distribution till exempelvis en mobiltelefon, över Internet till en PC eller direkt till TV. Sedan 1999 har Popwire investerat ca 45 manår i utveckling av olika multimediaprodukter och -lösningar. Till kunderna hör bl.a. 3 i Sverige, Italien och Australien, Apple, Ericsson, Singtel, Slovenia Mobitel samt en mängd medieföretag. Förvärvet innebär att Teleca stärker sitt erbjudande inom multimedia och säkrar intressanta kundrelationer. - Förvärvet av Popwire innebär att Teleca får tillgång till erfarenhet och kompetens i konvergensen mellan media och telekom. Det gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt tjänste- och produkterbjudande inom ett intressant och snabbt växande segment, säger Christer Björk, VD på Teleca Software Solutions. Vi är mycket imponerade över den kompetens som finns bland de anställda hos Popwire och ser fram emot att utveckla verksamheten vidare. - Genom sin ledande ställning inom mobil telekom är Teleca den perfekta partnern för Popwires fortsatta utveckling. Det finns en stor potential för Popwires produkter och lösningar, inte minst i den mobila världen, och genom Teleca får vi den trovärdighet och stabilitet som gör det möjligt för oss att utvecklas vidare, säger Robert Ekström, VD på Popwire. Telecas investering i Popwire uppgår till ca 7 Mkr. Förvärvet ger ej upphov till någon goodwill. Konsoliderat med Telecas räkenskaper kommer Popwire att ha ca 3 Mkr i aktiverade utvecklingskostnader som skrivs av under 3 år. Popwire kommer att fortsätta aktivera viss utveckling och kassaflödet beräknas vara negativt under resterande delen av 2004. Ericsson har förbundit sig att köpa programvarulicenser med tillhörande supporttjänster från Popwire under 18 månader. Popwire konsolideras med Telecas resultat från och med den 1 juli 2004. På grund av förvärvets storlek förväntas resultateffekten initialt vara begränsad. För ytterligare information, kontakta: - Christer Björk, VD, Teleca Software Solutions, mobil: 0706 38 16 01 - Robert Ekström, VD, Popwire AB, mobil: 0733 55 26 02 Teleca är ett internationellt IT-konsultföretag med fokus på FoU, som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Med djup kunskap om den senaste tekniken och betydande industriellt kunnande hjälper Teleca teknik- och programvaruintensiva kunder världen över att stärka sina marknadspositioner och förkorta sina utvecklingstider. Företaget har mer än 2 900 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/08/20040708BIT20450/wkr0001.pdf