Teleca levererar strategiska programvaru- och integrationstjänster till Arima

Arima Communications Corporation har utvecklat sin första s.k. smartphone som kommer lanseras på den europeiska marknaden under namnet U308. För att utveckla telefonen valde Arima att samarbeta med Teleca som bland annat ansvarat för systemintegration och försett telefonen med viktiga programvarukomponenter.

U308 är baserad på Symbian OS, det marknadsledande operativsystemet för smartphones som används av flera av världens ledande telefontillverkare, och UIQ open software plattformen som licensieras från UIQ Technology. Telefonen kombinerar den senaste tekniken med en smidig och stilren design. U308 har bland annat en roterande 1,3 megapixel kamera med 4x digital zoom och blixt, en 2,66 tums transflective TFT pekskärm med 65 000 färger samt synkronisering av kalender, kontakter m.m. med användarens PC via Bluetooth®. Teleca har haft en ledande roll i utvecklingen av telefonen, vilket inkluderat att tillhandahålla egna produkter som PC Connectivity programvara och Bluetooth profiler såväl som att nyutveckla komponenter som t.ex. batteriladdare, bakgrundsljus, vibrator, flygläge, multimedietillägg, cell broadcast och effektivare energiutnyttjande. Teleca har dessutom ansvarat för systemintegration av tredjepartskomponenter. – U308 är en affärstelefon som demonstrerar Arimas skicklighet och kapacitet som en av de lenande kontraktstillverkarna av telefoner, säger James Wei, VD för Teleca Taiwan. Projektet synliggör Telecas världsledande kompetens inom utveckling och integration av smartphones. – Teleca har varit ett stort stöd i utvecklingen av vår nya telefon och jag är mycket imponerad över deras produktteknologi och expertis inom mobiltelefoniområdet. Vi ser mycket ljust på framtiden för smartphones baserade på Symbian OS och räknar med att utveckla fler modeller, säger Owen Chen, VD för Arima Communications Corporation. – Vi märker av ett ökande intresse för UIQ open software plattformen från hela mobiltelefonbranschen. U308 från Arima är ett utmärkt exempel på ledande produkter som kan utvecklas på UIQ plattformen. Teleca är certifierad partner till UIQ och har en viktig roll för att snabba på tillgängligheten av UIQ baserad smartphones på marknaden, säger Carina Dietmann, marknadschef på UIQ Technology. För ytterligare information, kontakta: - James Wei, VD, Teleca Taiwan, mobil: +886-915 277 998 - Johannes Rudbeck, Investor Relations Manager, Teleca AB, mobil: 070 582 56 56 - Albert Hseuh, Vice President, Arima Communications Corp., mobil: +886-2 822 777 55