Teleca öppnar nytt kontor i Taiwan

Teleca har beslutat att etablera ett dotterbolag i Taipei, Taiwan. Bolaget kommer att startas under januari, 2005. Teleca har idag flera viktiga mobiltelefonikunder i Taiwan och sedan en tid tillbaka även lokal försäljningspersonal. VD för det nya bolaget är James Wei. James kommer närmast ifrån Openwave Systems Inc. i Taiwan där han var General Manager under 3 år. Det nya dotterbolaget kommer att stärka Telecas position som en av världens ledande integratörer av programvara för mobiltelefoner.

Taiwan är en av världens ledande regioner för mobiltelefoniutveckling. Där finns fler än 20 mobiltelefontillverkare som utvecklar nya telefoner under eget varumärke eller åt andra. Mobiltelefoner utvecklade i Taiwan utgör en allt större del av världsmarknaden. Teleca har samarbetat med mobiltelefontillverkare i Taiwan under flera år, dels avseende integrationstjänster och dels avseende Obigo, Telecas världsledande programvaruprodukter för mobiltelefoner. Till Telecas kunder i Taiwan hör; Arima, Asus, BenQ, Dbtel och LiteOn. Etableringen är ett led i Telecas strategi att befästa sin ställning som en av världens ledande oberoende integratörer av programvara för mobiltelefoner. Det nya kontoret kommer till en början att ha ett försäljningsteam och teknisk support. Teleca bedömmer att det nya dotterbolaget kommer att ha omkring 20 medarbetare och vara lönsamt under det första året. – Taiwan blir en allt viktigare del av mobiltelefonmarknaden, det är därför viktigt för oss att finnas etablerade på plats för att ta tillvara tillväxtpotentialen och för att ge våra kunder bästa möjliga service. Det nya kontoret blir även en språngbräda in på den kinesiska marknaden, säger Konstantin Caliacmanis, General Manager för Mobile Devices på Teleca AB. För ytterligare information, kontakta: • Konstantin Caliacmanis, General Manager Mobile Devices, Teleca AB, mobil 070 379 13 79 • James Wei, VD, Teleca Taiwan, mobil; + 886915277998