Teleca utökar Obigo® med Philips Media Player för mobiltelefoner

Teleca utökar Obigo med Philips Media Player för mobiltelefoner Teleca och Philips har idag tillkännagivit att Philips Media Player, en avancerad multimedia-programvara, kommer att integreras med Obigo, Telecas branschledande programvarupaket för mobiltelefontillverkare. Genom att integrera Philips Media Player med Obigo kommer Teleca att kunna ge mobiltelefontillverkare en mobil- videospelare som minimerar systemintegrationsarbetet och kortar lanseringstiden. Lösningen gör att operatörer och tjänsteleverantörer kan erbjuda sina kunder fler tillämpningar, som t ex uppspelning av nedladdade eller streamade videoklipp, videomeddelanden m m. Vidare förbättrar den mobila mediaspelaren användarnas upplevelse genom att ge möjlighet till uppspelning och streaming direkt i multimedia-meddelanden (MMS) och browsern. Tack vare arkitekturen i Obigo Framework behövs ingen ytterligare integration för att kunna lägga till fler funktioner när ramverket väl är på plats. Obigo Framework är utvecklat för att stimulera och främja innovation genom att erbjuda Obigos licenstagare tillgång till ett brett utbud av förintegrerade och förvaliderade teknologier som avsevärt kortar lanseringstiden och minskar affärsrisken för mobiltelefontillverkare. Philips har utvecklat en komplett programvarusvit för multimedia som uppfyller behoven för mobiltelefonförsäljare och s k ODM:er (Original Design Manufacturer) som vill integrera inspelning, uppspelning och streaming av audio och/eller video i sina produkter. Erbjudandet stödjer alla större mediaformat, däribland H.263 enligt 3GPP-standarden, MPEG-4, AMR, AAC och MP3. Tack vare optimerade media- algoritmer är erbjudandet även anpassat till marknadskraven för mobiltelefoner, både vad det gäller MIPS (processorhastighet) och kodstorlek. Samtliga ARM-baserade plattformar stöds, däribland. ARM7, ARM9, OMAP och XSCALE. Lösningen är genom ett tunt operativsystemlager kompatibel med de flesta operativsystem, allt från kända namn som Symbian, Smartphone, Nucleus och eLinux till mer okända sådana. - Att Philips mediaspelare blir integrerad med Telecas Obigo framhåller den breda erfarenhet och ledande ställning Philips har som leverantör av digitala audio- och videotekniker på marknaden. Obigos licenstagare kommer att kunna implementera en optimerad lösning för mediaspelare som bokstavligen kommer blåsa liv i produkterna, kommenterar Hans Streng, VD för Philips Software. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Teleca och dess licenstagare för att kunna skapa nya lösningar för mobil multimedia och ytterligare öka efterfrågan på Obigo-baserade mobiltelefoner. - Vår relation med Philips gör att vår produktportfölj nu blir ännu mer heltäckande, och vi ser fram emot att fördjupa samarbetet ännu mer, säger Joakim Nydemark, VD för Teleca Mobile Technologies AB. Obigos licenstagare kommer att kunna dra nytta av kortare lanserigstider när det gäller stöd för videomedia, och konsumenterna kommer att få en förbättrad användarupplevelse. För ytterligare information, kontakta: · Joakim Nydemark, VD, Teleca Mobile Technologies AB, joakim.nydemark@tmt.teleca.com, mobil +46 706 35 16 09 · Monica Mulkens, Pressansvarig, Philips Software, monica.mulkens@philips.com, mobile + 31 40 27 33615 Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 600 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. www.teleca.se Obigo® är en världsledande programvara för mobiltelefoner och andra mobila enheter. Produktfamiljen baseras på öppna standarder och innehåller applikationer som inkluderar surfning, meddelandehantering, hantering av mediainnehåll och säkerhet. Applikationerna läggs i ett ramverk, Obigo Framework, som är oberoende av operativsystem, hårdvara och bärarteknologi. Arkitekturen möjliggör enkel integration av ytterligare applikationer, som t ex spel. www.obigo.com Obigo® är ett registrerat varumärke ägt av Teleca. Om Royal Philips Electronics Royal Philips Electronics, Holland, är Europas största och ett av världens ledande elektronikföretag med en omsättning på ca 31,8 miljarder Euro 2002. Philips är världsledande på färg-TV-mottagare, belysning, elrakapparater (Philishave), medicinsk bildgivande diagnostik och patientövervakning samt komponenter för en-chips-TV. De 166.500 medarbetarna i mer än 60 länder arbetar inom affärsområdena belysning, konsumentelektronik, hushålls- och personvårdsapparater, komponenter, halvledare och medicinska system. Philips är noterat på börserna i New York, London, Frankfurt, Amsterdam m fl. Senaste nytt finns på www.philips.com/newscenter ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031119BIT01110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031119BIT01110/wkr0002.pdf