Teleca utökar ObigoTM med applikationer för direktmeddelande- och närvarotjänster Teleca och Ecrio Inc. har idag skrivit på ett globalt licens- och distributionsavtal, som innebär att Teleca erbjuder Ecrios programvara för direktmeddelande- och närvarotjänster som en del av Obigo, Telecas ledande applikationsprogramvara för mobiltelefontillverkare. Närvarotjänster är ett samlingsbegrepp för tjänster som bland annat gör det möjligt för mobiltelefonanvändare att se vilka av sina kontakter som finns tillgängliga för olika former av kommunikation som t ex samtal, direktmeddelanden, gruppchat mm. Ecrio utvecklar direktmeddelande- och närvarolösningar som är baserade på öppna standarder, som t.ex. Open Mobile Alliance (OMA) och Instant Messaging and Presence Services (IMPS), (tidigare Wireless Village). Genom att integrera Ecrios programvara med Obigo skapas förutsättningar för telefontillverkare och mobiloperatörer att skapa nya spännande tjänster som på en och samma gång kombinerar närvaro- och direktmeddelandetjänster, browsing och multimedia. - Vårt nya samarbete med Ecrio, gör vår produktportfölj mer komplett, säger Joakim Nydemark, VD för Teleca Mobile Technologies AB. Närvarobaserad kommunikation förväntas bli en nyckelkomponent i mobiloperatörernas nätverk och nästa generations mobiltelefoner. Tillsammans med Ecrio kan vi erbjuda mobiloperatörer och telefontillverkare stöd för nya spännande närvarotjänster som innebär nytta och nöje för användaren samtidigt som det ökar trafiken i operatörens nät. - Teleca är en ledande leverantör av programvara för mobiltelefoner, och vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda vår lösning som en del av Obigo, säger Nagesh Challa, VD för Ecrio. Vår programvara för mobiltelefoner och servrar är baserade på öppna standarder vilket gör att vi tillsammans med våra partners snabbt kan utveckla nya närvarobaserade tjänster, inklusive direktmeddelanden, röstmeddelanden, närvarobaserade telefonböcker samt lösningar för företag. För ytterligare information, kontakta: · Joakim Nydemark, VD, Teleca Mobile Technologies AB, joakim.nydemark@tmt.teleca.com, mobil +46 706 35 16 09 · Michael Becker, Ecrio Inc, pr@ecrio.com, telefon +1.408.366.7900 x125 Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 600 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se Obigo är en världsledande programvara för mobiltelefoner och andra mobila enheter. Produktfamiljen baseras på öppna standarder och innehåller applikationer som inkluderar browsing, meddelandehantering, content management och säkerhet. Applikationerna läggs i ett ramverk, Obigo Framework, som är oberoende av operativsystem, hårdvara och bärarteknologi. Arkitekturen möjliggör enkel integration av ytterligare applikationer, som t ex spel. www.obigo.com Obigo är ett varumärke ägt av Teleca Om Open Mobile Alliance (OMA) Open Mobile Alliance (OMA) levererar öppna mobilstandarder och bidrar till att skapa tjänster som fungerar mellan länder, operatörer och mobila terminaler. För att expandera den mobila marknaden, kommer de företag som stödjer OMA att arbeta för att stimulera ett snabbt och brett införande av en mångfald nya förbättrade informations-, kommunikations- och underhållningstjänster. Open Mobile Alliance omfattar alla de viktiga delarna i den mobila värdekedjan och bidrar till en snabb och effektiv lansering av mobila tjänster och tillämpningar. www.openmobilealliance.org Om Ecrio Inc. Ecrio Inc. är en leverantör av direktkommunikations-programvara med huvudkontor i Silicon Valley. Ecrio förser mobiloperatörer, mobiltelefontillverkare, tjänsteoperatörer och företag med en portfölj av närvaro- och tillgänglighetsbaserad kommunikationsprogramvara för röst-, meddelande-, underhållnings- och mobilhandelstjänster. Ecrio's öppna och skalbara programvara följer branschstandarder. I erbjudandet ingår Ecrio AllMediaTM Application Server, Ecrio Presence Sever, Ecrio Mobile Handset Software, samt närvarotjänster. Ecrios lösningar har valts av Matsushita Communication Industrial Co., Ltd. (MCI), Lucent Technologies (NYSE: LU) och Siemens ICM (NYSE: SI) som deras erbjudande till mobiloperatörer. www.ecrio.com Ecrio och AllMedia är varumärken som ägs av Ecrio, Inc. ObigoTM är ett varumärke ägt av Teleca. Alla övriga varumärken och företagsnamn i denna pressrelease är egendom tillhörig respektive företag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/23/20030723BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/23/20030723BIT00010/wkr0002.pdf