Telelogic erhåller betydande licensorder för integrerad miljö av utvecklingsverktyg MALMÖ, 17 december, 2001 -Telelogic AB (O-Listan/TLOG) har idag erhållit en order från en ledande global underleverantör till bilindustrin avseende licenser och underhåll samt tillhörande konsulttjänster till ett värde av ca 6,7 MSEK (ca US$620.000). Avtalet omfattar ett flertal av Telelogics olika lösningar för att automatisera utvecklingsprocessen av mjukvara. De produkter som omfattas av avtalet är: Telelogic DOORS för kravhantering, Telelogic CM Synergy för att hantera olika versioner och förändringar som uppkommer under utvecklingsprocessen, Telelogic Tau SDL Suite som erbjuder en avancerad miljö för design och utveckling av realtids-system, Telelogic Tau TTCN Suite för att automatisera testning och Telelogic DocExpress för att automatiskt generera dokument och rapporter från utvecklingsmiljön. "Detta bekräftar värdet i det erbjudande vi har byggt upp under de senaste åren. Telelogic levererar idag en komplett miljö av verktyg och tjänster som stödjer våra kunder genom hela utvecklingscykeln av avancerad mjukvara," sade Anders Lidbeck, Koncernchef och VD för Telelogic. "Vår expertis inom biliindustrin hjälper oss förstå bilindustrins särskilda krav på sin utvecklingsprocess och vårt breda erbjudande gör att vi kan leverera en anpassad miljö av verktyg och tjänster. Med detta avtal kan kunden skapa en gemensam plattform för alla olika faser i utvecklingsprojektet, vilket ger förutsättningar för en avsevärt snabbare utvecklingsprocess med hög kvalitet," avslutade Lidbeck. Bilindustrin står idag inför utmaningen att utveckla ett ständigt ökande antal bilmodeller, samtidigt som modellcyklerna blir allt kortare. Genom att använda avancerade utvecklingsverktyg får organisationen en mer efektiv utvecklingsprocess samtidigt som man säkerställer återanvändning av redan utvecklad programkod för nya produkter. Kunden kommer att använda Telelogics verktyg och tjänster för att utveckla mjukvarusystem för bilelektronik som skall integreras med operativsystemet OSEK. OSEK/VDX är en standardiserad, leverantörsoberoende systemmiljö för inbyggda realtids-system i fordon och beskriver både operativsystem, systemets kommunikation och nätverk. Ledande biltillverkare och underleverantörer stödjer OSEK och en arbetsgrupp har bildats för att utveckla standardiseringen av OSEK inom ISO (www.osek-vdx.org). Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är ledande på lösningar för avancerad mjukvaruutveckling. Genom att erbjuda högkvalitativa utvecklingsverktyg och relaterade tjänster för hela utvecklingsprocessen blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar de ledande leverantörerna som Airbus, Alcatel, BMW, Boeing, BT, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, Lockheed Martin, Lucent Technologies, Motorola, NEC, Nokia, Philips och Siemens. Telelogics globala organisation inkluderar kontor i Asien, Australien, Europa och Nordamerika. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT01280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT01280/bit0001.pdf