Telelogic gör Linux-anpassning på uppdrag av Ericsson

Telelogic gör Linux-anpassning på uppdrag av Ericsson MALMÖ, 31 Mars, 2000 - Telelogic har tecknat avtal med Ericsson om en anpassning till Linux. Ericsson har ett omfattande antal licenser av Telelogics testverktyg installerade och Telelogic kommer, på uppdrag av Ericsson, att anpassa delar av testverktyget till operativsystemet Linux. "Att Ericsson är beredda att betala för en anpassning till ett annat operativsystem visar att de vill fortsätta satsa på Telelogic och på våra produkter.", säger Ingemar Ljungdahl, teknisk direktör på Telelogic. "Linux är ett operativsystem som har framtiden för sig och vi är glada över att kunna erbjuda våra produkter även i denna miljö." Om Telelogic (O-listan:TLOG) Telelogic, som i dag finns i tio länder med egna bolag och ytterligare 20 länder genom distributörer, är marknadsledande på utvecklingsmiljöer för teknisk programvara, framförallt realtidsapplikationer. Genom att erbjuda högkvalitativa grafiska utvecklingsverktyg och relaterade tjänster blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar flertalet av de ledande leverantörerna som Alcatel, Cisco, Ericsson, Fujitsu, Hewlett-Packard, Lucent, Motorola, NEC, Nokia, Nortel Networks och Siemens och ett antal universitet och institutioner världen över. Trenden inom mjukvarumarknaden går mot visuella programmeringsmetoder, där Telelogic leder framtagningen av nästa generations utvecklingsverktyg. En riktad nyemission genomfördes i januari i år, vilket gett bolaget kapital för fortsatt expansion. Telelogic är nu väl rustat att snabbt leverera kompletta lösningar för de komplexa utmaningar som kommunikationsindustrin står inför. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. # # # Telelogic and Telelogic Tau är varumärken tillhörande Telelogic. Övriga namn och produkter är registrerade varumärken av sina respektive ägare För omedelbar publicering Kontaktpersoner: Anders Lidbeck Catharina Sundelin VD & Koncernchef Information & Investor Relations Telelogic AB Telelogic AB Tfn: 040-17 47 00 Tfn: 040-17 47 30 Fax: 040-17 47 47 Fax: 040-17 47 47 E-mail: E-mail: anders.lidbeck@telelogic.com catharina.sundelin@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT00850/bit0002.pdf