Telelogic säljer produktenheten SCADE till Esterel Technologies

Telelogic säljer produktenheten SCADE till Esterel Technologies MALMÖ, 30 oktober, 2001 -Telelogic AB (O-listan/TLOG) har idag tecknat avtal med mjukvaruföretaget Esterel Technologies S.A om utförsäljning av SCADE, en programvara för utveckling av säkerhetskritiska system. SCADE tillfördes Telelogics produktportfölj via förvärvet av Verilog. "Detta är den fjärde affären av denna typ som vi genomfört under året. Dessa utförsäljningar ligger inom ramen för vårt arbete att fokusera ytterligare på våra kärnprodukter. Produkterna vi har sålt har kommit till bolag där de får en framskjuten roll vilket är mycket bra både för kunderna och för personalen som arbetar med dessa produkter. Samtidigt minskar vi vår kostnadsmassa och förstärker vår finansiella position.", säger Anders Lidbeck, VD och Koncernchef för Telelogic. "Scade är en produkt med hög kvalité som Telelogic framgångsrikt sålt under flera års tid. SCADE passar mycket väl in i vår produktportfölj och vi kommer att satsa hårt på vidareutveckling. Esterel Technologies kommer att sälja produkten över hela världen via våra egna säljkanaler. Jag ser verkligen fram emot att samarbeta med utvecklingsteamet och användarna av SCADE," säger Eric Bantegnie, koncernchef och VD för Esterel Technologies. Förvärvet betalas med 13 Mkr (1.4 MEUR) kontant. Därtill kan en tilläggsköpeskilling om 11 Mkr (1.1 MEUR) komma att utbetalas, baserad på bolagets framtida utveckling. Övertagandet sker per den 1 november 2001. Om Esterel Technologies S.A. Esterel Technologies förser systemarkitekter inom elektronik samt mjukvarudesigners för inbyggda system med en metodologi och verktyg för att säkerställa designprocessen i ett tidigt skede, samtidigt som de övergripande design- och verifieringskostnaderna kan reduceras. Huvudprodukten Esterel Studio använder Formal Methods teknologier för att automatisera arbetet med att verifiera och testa designen. Esterel Technologies är ett internationellt företag med kontor i Frankrike, Tyskland, Storbritannien och USA. http:/www.esterel-technologies.com Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är ledande på lösningar för avancerad mjukvaruutveckling. Genom att erbjuda högkvalitativa utvecklingsverktyg och relaterade tjänster för hela utvecklingsprocessen blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar de ledande leverantörerna som Airbus, Alcatel, BMW, Boeing, BT, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, Lockheed Martin, Lucent Technologies, Motorola, NEC, Nokia, Philips och Siemens. Telelogics globala organisation inkluderar kontor i Asien, Australien, Europa och Nordamerika. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00530/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00530/bit0002.pdf