Telelogic tecknar stort konsultavtal med europeisk biltillverkare

Telelogic tecknar stort konsultavtal med europeisk biltillverkare MALMÖ, 23 oktober, 2001 -Telelogic AB (O-Listan/TLOG) har idag erhållit ett större konsultavtal med en icke namngiven europeisk biltillverkare. Avtalet omfattar 14 MSEK (1,46 milj Euro) och innebär att Telelogic inom en 12 månaders period ska utveckla multimedia- och informationslösningar, s.k telematik-system för en av kundens nya bilmodeller i lyxsegmentet. Inom projektet kommer Telelogic att hjälpa kunden ta fram avancerade informations- och underhållnings-system för förare och passagerare i bilen. Dessa utvecklas på basis av MOST (Media Oriented Systems Transport), vilket är en världsstandard för datakommunikation av multimedia och telematik-applikationer, framförallt inom bilindustrin. I projektet kommer ett flertal av de verktyg Telelogic erbjuder att användas; Telelogic DOORS, Telelogic Tau SDL Suite, Telelogic Tau TTCN Suite liksom RapidPlus, ett verktyg som distribueras av Telelogic. Med hjälp av dessa verktyg effektiviseras projektets olika faser i form av kravhantering, prototypframtagning och simulering, modellering och utveckling liksom komponent- och integrationstestning. "Avancerad mjukvaruutveckling får allt större betydelse inom bilindustrin. Dagens bilar ställer allt högre krav på mjukvaran, exempelvis i form av telematik-lösningar som navigationssystem, olika typer av underhållningssystem och kommunikationssystem, men också i olika säkerhets och funktionskritiska system. Detta är områden där Telelogic har stor erfarenhet och kan erbjuda kunderna betydande effektivitets- och kostnadsfördelar i sin utvecklingsprocess.", säger Anders Lidbeck, VD och Koncernchef för Telelogic. Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är ledande på lösningar för avancerad mjukvaruutveckling. Genom att erbjuda högkvalitativa utvecklingsverktyg och relaterade tjänster för hela utvecklingsprocessen blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar de ledande leverantörerna som Airbus, Alcatel, BMW, Boeing, BT, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, Lockheed Martin, Lucent Technologies, Motorola, NEC, Nokia, Philips och Siemens. Telelogics globala organisation inkluderar kontor i Asien, Australien, Europa och Nordamerika. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. För mer information se www.telelogic.com eller kontakta personerna nedan: Anders Lidbeck, VD och Koncernchef Catharina Sundelin, Information & Investor Relations Chef Tel: +46 40 17 47 00 Tel: +46 40 17 47 30 Fax: +46 40 17 47 17 Fax: +46 40 17 47 17 E-mail: anders.lidbeck@telelogic.com E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00460/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00460/bit0001.pdf