Ytterligare framgångar för Telelogic inom tredje generationens mobiltelefoni

Ytterligare framgångar för Telelogic inom tredje generationens mobiltelefoni 3GPP väljer Telelogics testmetod MALMÖ, 5 maj, 1999 - Just nu pågår ett världsomspännande samarbete för att ta fram standarden för den tredje generationens mobiltelefoni, kallad UMTS. Arbetet är organiserat i ett organ, 3GPP (3rd Generation Partners Project), som består av standardiseringsorganisationer från Europa, Japan, Korea och USA. 3GPP har tidigare beslutat att ett par av de tekniker, som även är Telelogics grundtekniker, ska användas i standardiseringsarbetet. Nu har de även rekommenderat Telelogics teknik när det gäller testning. Förenklat kan den del, där man valt Telelogics teknik, beskrivas som en specifikation (egentligen "protokoll") som kommer att påverka allt ifrån mobiltelefoner till basstationer och växlar. Specifikationen är bl.a skriven i en kombination av språken SDL, MSC och TTCN, vilka bildar stommen i Telelogics produkter. I praktiken innebär det att tillverkarna av kommunikationsutrustning för UMTS måste använda sig av dessa tekniker för att kunna utveckla sina produkter och tjänster. Telelogic är för närvarande världens största leverantör av utvecklingsverktyg baserade på ovan nämnda tekniker, vilket ger Telelogic en mycket framskjuten position hos 3GPPs drygt tvåhundra medlemmar. Dessa består av de stora kommunikationsbolagen som Ericsson, Nokia, Motorola, Siemens och Fujitsu. Samarbetet inom 3GPP har pågått under sex månader och Telelogic har redan fått ett antal avtal med kunder involverade i UMTS-relaterade projekt. Bland medlemmarna i 3GPP har bl.a. Motorola, Bosch, Nokia, Siemens, Samsung, Mannesmann och NEC valt att använda Telelogics verktyg i standardiseringsarbetet. Fram emot årsskiftet beräknas efterfrågan öka ytterligare, eftersom första fasen av standardiseringsarbetet då är klart och leverantörerna av kommunikationsutrustning kommer att konkurrera om att komma först ut på marknaden med nyutvecklade produkter. Den tredje generationens mobiltelefoni, UMTS, ger mobiltelefonerna nya avancerade funktioner. Bandbredden ökas avsevärt, vilket innebär att stora mängder information kan överföras snabbt. Eftersom ljud och bild tar mycket plats, blir det med en ökad bandbredd t.ex möjligt att köra videokonferens och använda Internet via mobiltelefonen. Den nya standarden innehåller även inbyggd navigering, vilket gör att man på sin mobiltelefon kan få en vägbeskrivning till närmaste sjukhus eller få se vilka restauranger som ligger i närheten. Telelogic kommer att vara värdar för 3GPP-mötet i september i år. Världens främsta kommunikationsföretag kommer då att samlas till en konferens i Malmö där vidare diskussioner kring utvecklingen av standarden kommer att äga rum. Om Telelogic Telelogic, som i dag finns i åtta länder med egna bolag och ytterligare 20 länder genom distributörer, är marknadsledande på utvecklingsverktyg för teknisk programvaruutveckling, framförallt realtidsapplikationer. Genom att erbjuda högkvalitativa grafiska utvecklingsverktyg och relaterade tjänster blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar flertalet av de ledande leverantörerna som Alcatel, Cisco, Ericsson, Fujitsu, Hewlett-Packard, Lucent, Motorola, NEC, Nokia, Nortel Networks och Siemens och ett antal unversitet och institutioner världen över. Trenden inom mjukvarumarknaden går mot visuella programmeringsmetoder, där Telelogic leder framtagningen av nästa generations utvecklingsverktyg. Med den nyligen genomförda nyemissionen står bolaget väl rustat att snabbt leverera kompletta lösningar för de komplexa utmaningar som kommunikationsindustrin står inför. För mer information om Telelogic, besök http://www.telelogic.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/05/19990505BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/05/19990505BIT00010/bit0002.pdf