Över 100 orter får 4G inom 18 månader – Telenor och Tele2 presenterar utbyggnadsplaner för 4G

Sveriges mest omfattande satsning på nästa generations mobilnät, 4G, pågår för fullt. Inom 18 månader är planen att över 100 orter ska ha tillgång till 4G i Telenors och Tele2s gemensamma nät. Utbyggnaden av nästa generations mobilnät ska resultera i förbättrad täckning, högre hastigheter och bättre kvalitet för mobilt tal och mobilt bredband i hela landet.

– Vi håller ett mycket högt tempo och kommer att lansera 4G-tjänster på respektive ort när vi bedömer att nät och modem håller tillräckligt hög kvalitet för att ge en bra upplevelse. Vid årsskiftet 2011-2012 är ambitionen att användare på över 100 orter ska kunna surfa mobilt i vårt 4G-nät med hastigheter upp till 10-15 gånger dagens turbo-3G, säger Lars-Åke Norling, VD Telenor Sverige.

– Vi bygger Sveriges mest omfattande 4G-nät vilket innebär att vi fram till 2013 ska täcka 99 procent av befolkningen. Samtidigt som vi bygger för 4G-kommunikation uppgraderar vi våra GSM-nät vilket kommer ge våra kunder bättre taltäckning i hela landet. Genom att bygga tillsammans kan vi göra vår utbyggnad mer effektiv, både ur kostnads- och kvalitetssynpunkt, säger Niclas Palmstierna, VD Tele2

Sverige. Planerad utbyggnad år 2010-2011
Planen är att nästa generations mobilnät, 4G, ska byggas ut i över 100 orter i Sverige under 2010-2011. Utbyggnaden utförs av nätinfrastrukturbolaget Net4Mobility, baserat på Tele2s och Telenors gemensamma infrastrukturtillgångar och utnyttjande av spektrum i 900- och 2600-banden. Information om ytterligare orter där utbyggnad sker kommuniceras löpande.

Orter där 4G-utbyggnad sker under 2010
Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlskrona, Lund

Orter där 4G-utbyggnad sker under 2011
Alingsås, Arboga, Arvika, Avesta, Bjuv, Borgholm, Borlänge, Borås, Båstad, Degerfors, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Finspång, Gislaved, Gnesta, Gävle, Halmstad, Helsingborg, Hudiksvall, Härnösand, Hässleholm, Höganäs, Höör, Jönköping, Kalix, Kalmar, Karlskoga, Karlshamn, Karlstad, Katrineholm, Kristianstad, Kristinehamn, Kiruna, Kungsbacka, Kävlinge, Köping, Landskrona, Leksand, Lerum, Lidköping, Linköping, Ljusdal, Ludvika, Luleå, Lund, Lysekil, Malung, Motala, Mora, Mölndal, Mörbylånga, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Orsa, Orust, Oskarshamn, Piteå, Ronneby, Sandviken, Skara, Skellefteå, Skurup, Skövde, Storuman, Strängnäs, Strömstad, Strömsund, Sundsvall, Södertälje, Tierp, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Trosa, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Varberg, Visby, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Åre, Örebro, Östersund, Örnsköldsvik.

För mer information, kontakta:
Lars-Åke Norling, VD Telenor Sverige, 08-4100 7555
Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige, 08-5626 4000
Pernilla Oldmark, Informationsdirektör Tele2 Sverige, 070-426 4545
Annica Elmehagen, Informationsdirektör Telenor Sverige, 0734-25 26 06

Om Telenor
Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet. Telenor Sverige har idag 2100 anställda.

Telenor är en av världens största mobiloperatör mätt i antal abonnenter med verksamhet i 14 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2009 omsatte Telenor cirka 107 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Om Tele2
Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och enkla kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 39.5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8.2 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com.