Rekord i mobilsurf under julhelgen

Under julhelgen har svenskarna använt sina smartphones* flitigt och mobilsurf ökar nu kraftigt.

Totalt ökade datatrafiken i Telenors nät under julafton med 207 procent och med 226 procent under juldagen, jämfört med samma dagar 2010.

– Under julafton, juldagen och annandagen var det rekordmånga som surfade med sin smartphone och mobilsurfandet fortsätter att öka. I år har vår julförsäljning av smartphones ökat med mer än 50 procent och surf i mobilen är idag en självklarhet för många. Smartphones har blivit en naturlig källa för underhållning och sociala kontakter, inte minst under julhelgen, säger Jonas Lindström, marknadschef på Telenor Sverige.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com