Telenor först i Sverige med fria byten mellan alla abonnemang

Nu lanserar Telenor en ny, förenklad abonnemangsportfölj som går från 15 till fem mobilabonnemang. Alla nya abonnemang inkluderar fri surf och för första gången blir det möjligt att byta abonnemang helt kostnadsfritt under bindningstiden.

Telenor har nyligen genomfört en undersökning kring svenska privatkunders uppfattning om mobilabonnemang. Närmare 50 procent av de svarande, tycker att det är svårt att jämföra olika abonnemang på marknaden och förstå vad som ingår i de olika abonnemangen. Undersökningen visar också att cirka 70 procent av svenskarna vill ha en större flexibilitet i sina abonnemang och en möjlighet att kunna byta abonnemangsform om kommunikationsbehoven eller den ekonomiska situationen förändras under bindningstiden*. Samtidigt ökar nu efterfrågan på mobilsurf och 9 av 10 telefoner som säljs hos Telenor idag, är en smartphone. För att möta dessa kundbehov har Telenor därför tagit fram en ny abonnemangsportfölj bestående av fem mobilabonnemang; Telenor Surfa, Pott med Surf (199 kronor, 299 kronor, 399 kronor) och Fastpris Sverige. I samtliga abonnemang ingår fri surf upp till 3 Mbit/s och kunden kan helt kostnadsfritt byta mellan de olika abonnemangen under bindningstiden på 24 månader. Det går alltså att både att ”uppgradera och nedgradera sig” när behoven förändras.

– Det steg vi tar nu ligger helt i linje med det vi vill vara för våra kunder; Sveriges flexiblaste operatör. Vi ser att mobilanvändare efterlyser en större flexibilitet i sina abonnemang och att det ska vara enklare att välja rätt.  Mångas livssituation förändras under en bindningstid; man kanske flyttar utomlands en tid eller blir föräldraledig. Man vill helt enkelt kunna ha möjligheten att kunna byta abonnemang om kommunikationsbehoven eller den ekonomiska situationen förändras. Just det att man bara behöver välja det som är rätt för stunden och inte något som är rätt under hela bindningstiden, tror vi kommer att ge en större trygghet, säger Jonas Lindström, marknadschef för Mobil Konsument på Telenor Sverige.

Telenors mobilkunder har även sedan tidigare möjlighet att köpa en ny mobiltelefon under bindningstiden om de önskar.

Första bytet kan göras efter 90 dagar och därefter en gång per månad.

Telenor Surfa

Surf: Fri surf 3 Mbit/s
Samtal: 49 öre/min
SMS/MMS: 69 öre/1,99 kronor

Pott med Surf 199 kronor Pott med Surf 299 kronor Pott med Surf 399 kronor
Surf: Fri surf 3 Mbit/s Surf: Fri surf 3 Mbit/s Surf: Fri surf 3 Mbit/s
Samtal: 69 öre/min Samtal: 49 öre/min Samtal: 19 öre/min
SMS: 3000 SMS/mån ingår SMS: 3000 SMS/mån ingårMånadsrabatt: upp till 50 kronor SMS: 3000 SMS/mån ingårMånadsrabatt: upp till100 kronor

Fastpris Sverige 699 kronor
Surf: Fri surf 3 Mbit/s
Samtal: obegränsat
SMS/MMS: obegränsat
Månadsrabatt: upp till 250 kronor

* Källor: Undersökning YouGov Omnibus oktober 2011, Telenor försäljningsstatistik 2011

Mer om undersökningen:
YouGov Omnibus vecka 40. Bas 1031 svenskar representativt på ålder 18-74, kön och region. 83 % har privat mobiltelefon. 16 % som uppgav att de har företagsbetald telefon och 1 % som inte har mobiltelefon alls, screenades bort.

Vad upplever du som lätt eller svårt vid val av mobilabonnemang? Mycket lätt Ganska lätt Varken eller Ganska svårt Mycket svårt
Veta vilket behov jag har gällande surf 32 % 29 % 21 % 15 % 4 %
Veta vilket behov jag har gällande samtal 37 % 38 % 15 % 8 % 2 %
Veta vilket behov jag har gällande sms 42 % 37 % 14 % 6 % 1 %