Telenor först ut att erbjuda fri surf inom EU

Nu lanserar Telenor tilläggstjänsten ”Fri Surf EU ”med möjlighet för företags- och privatkunder att, mot en fast dygnstaxa, surfa utan volymbegränsning inom EU, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz.

Med ”Fri Surf EU” surfar företagskunder fritt inom EU, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz för 79 kronor per dygn (exkl. moms) och privatkunder för 99 kronor per dygn (inkl. moms) och behöver på så sätt inte oroa sig för oväntade (data)kostnader.

– Vi ser att många skulle vilja använda sin smartphone mycket mer på resan, men att det finns en oro för höga kostnader. Framför allt på grund av att många inte vet hur mycket data de förbrukar när de surfar. Vi vill att våra kunder ska känna sig helt trygga med sina abonnemang, även utomlands. Därför lanserar vi nu en tjänst som inkluderar fri surf för total kostnadskontroll, säger Magnus Svensson, ansvarig för Roaming på Telenor Sverige.

Tjänsten har ingen fast månadsavgift eller bindningstid, utan kostar endast när kunden använder den. Samtliga av Telenors roamingtjänster är operatörsneutrala, vilket innebär att det inte spelar någon roll vilken lokal operatörs nät man råkar befinna sig i när man är utomlands, man får alltid samma pris. När användaren har nått 100 MB/dygn sänks hastigheten till 48 Kbit/s, för att vid dygnsskifte återgå till normal hastighet igen.

Enligt en undersökning som Telenor genomfört bland privatpersoner* vet åtta av tio svenskar inte hur mycket data (MB) som förbrukas när de mobilsurfar.

Fri Surf EU går att teckna via SMS (”eusurf” till 222), Kundservice och på telenor.se.

* Källor: Undersökning YouGov Omnibus oktober 2011

Om undersökningen
YouGov Omnibus vecka 40. Bas 1031 svenskar representativt på ålder 18-74, kön och region. 83 % har privat mobiltelefon. 16 % som uppgav att de har företagsbetald telefon och 1 % som inte har mobiltelefon alls, screenades bort.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com