Arbetet med ny hyresmodell i Södertälje går vidare

Telge Bostäder, Telge Hovsjö och Fastighetsägarna Stockholm fortsätter arbetet med att ta fram en ny hyresmodell för Södertälje. Att Hyresgästföreningen bestämt sig för att omöjliggöra samarbetet i hyreskommittén är tråkigt men det påverkar inte arbetet att nå målet - en hyressättning som upplevs som rättvis, säger Eva Nygren, vd Telge Bostäder.

Den hyressättningsmodell som tillämpas i Södertälje fastställdes av Telge Bostäder och Hyresgästföreningen 1997. 2011 bildade Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen Region Stockholm en lokal hyreskommitté som fick i uppdrag att ta fram en ny modell.

– Det finns två viktiga syften med att ta fram en ny hyressättningsmodell. Hyrorna ska spegla de boendes värderingar och upplevas som rättvisa. Men hyressättningen ska också utveckla och stärka hyresrätten vilket leder till ökade möjligheter för nyproduktion och renovering av hyresrätter, säger Eva Nygren, vd Telge Bostäder och ordförande för hyreskommittén.

Hyressättningsmodellen är ett sätt att beskriva hur hyresgästerna i Södertälje värderar olika kvaliteter i boendet såsom storlek, standard, läge och förvaltningskvalitet. Tidigare har liknande modeller införts i städer som Malmö, Norrköping och Umeå. 2014 beräknas arbetet i Södertälje vara klart.

– Det är tråkigt att Hyresgästföreningen nu efter två år kräver att inriktningen på arbetet ska ändras. Det gör att samarbetet med dem upphör. Men arbetet tillsammans med Fastighetsägarna Stockholm och Telge Hovsjö fortsätter för att hitta en hyresmodell som är rättvis, enkel och transparent för de drygt 42 000 människor som bor i hyresrätt i Södertälje, avslutar Eva Nygren.

Trots att samarbetet med Hyresgästföreningen i hyreskommittén upphör kommer de även fortsatt att vara en part vid hyresförhandlingarna.

För ytterligare information:

Eva Nygren, vd Telge Bostäder