Gymnasieelever tävlar i Telge Innovation Camp

Den 6 och 7 december deltar ett 70-tal gymnasielever från Södertälje i Telge Innovation Camp som är ett samarbete mellan Telge och Ung Företagssamhet. Eleverna är uppdelade i lag och ska under ett dygn lösa en ännu hemlig uppgift som utvecklar och utmanar deras kreativitet, företagsamhet och entreprenörskap. Uppgiften som ska lösas har Telge och Ung Företagsamhet tagit fram i samarbete med Företagarna och Södertälje kommun. Eleverna kommer till Telges huvudkontor på Storgatan 42 klockan 10.00. Innan lunch får de uppgiften som de ska arbeta med under nästan ett dygn. På torsdagsmorgonen presenterar de sina lösningar för en jury och klockan 09.30 är det prisutdelning. Medlemmarna i det vinnande laget får 5 000 kronor vardera. Media är välkomna att bevaka hela eller delar av Telge Innovation Camp.

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet arbetar för att få unga människor mer företagsamma men också för att få fler företag i Sverige. Genom tre olika utbildningskoncept får unga utveckla kreativitet, företagsamhet och entreprenörskap. Genom Ung Företagsamhet, en ideell organisation som samverkar med skolan, får barn och ungdomar lära sig att våga ta sig för saker, att tro på sig själva och sitt entreprenörskap.

Innovation Camp

Innovation Camp är ett utbyte mellan skola och näringsliv när det är som bäst. Företag och organisationer som är medarrangör till Ung Företagsamhets Innovation Camps visar ”good citizenship” och bidrar till att ge unga möjligheten att utveckla kreativitet och entreprenörskap.

Företaget eller organisationen får dessutom möjlighet att testa olika frågeställningar och få feedback ur ett ungt perspektiv. Exempelvis kan medarrangören välja att se deltagarna som framtidens medarbetare (HR-caset: hur blir vi en attraktiv arbetsgivare?) eller som framtidens kunder (Marknads-caset: hur ska vi utveckla våra produkter?).

Ungdomarna som deltar får möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Deltagarna blir bättre på att samarbeta, lösa problem och får en större tro på sin egen förmåga. Innovation Camp ger också ungdomarna en unik inblick i näringslivet i allmänhet och i det medarrangerande företaget/organisationen i synnerhet. Samtidigt övar de sig i att driva ett projekt från start till mål och får med tydliga deadlines samt skaffar sig nyttiga erfarenheter och kontakter inför arbetslivet.

Telge

Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR-pris instiftat av Veckans Affärer. Ett av bolagen som ingår i koncernen är Telge Tillväxt som anställer ungdomar i åldrarna 18-24 år och hyr ut dem till företag och organisationer i Södertälje och Stockholm.  Bolaget ägs gemensamt av Telge, KF, Mekonomen, Scania, Manpower, Peab, Swedbank och Folksam.

Tid och plats

Datum:              6 och 7 december

Plats:                Telges huvudkontor på Storgatan 42

Tider:

6 december

10:00 ungdomarna anländer. UF hälsar välkomna och delar in i grupper och leder teambuildingaktiviteter

11:45 Stefan Hollmark, koncernchef Telge, presenterar uppgiften som ungdomarna ska lösa

14:00-16:00 Experter som ungdomarna kan disktutera sina idéer med finns på plats

7 december

07:00 Juryn samlas

08:00 Börjar alla grupper att presentera sina lösningar

09:30 Prisutdelning