Hyrorna för 2011 klara

Förhandlingarna om vilken hyra som Telge Bostäders över 10 000 hyresgäster ska betala under 2011 är avslutade. Hyran för en normaltrea ökar med 102 kronor per månad från den 1 januari. Stigande energipriser samt ökade kostnader för räntor, vatten och uppvärmning ligger bakom höjningen.

– Högre priser för energi och uppvärmning samt ökande kostnader för räntor och vatten är det som påverkar hyrorna mest under 2011, säger Eva Nygren, vd för Telge Bostäder.

Den nya hyran, som gäller från den 1 januari, är för normaltrean 5328 kronor per månad. Även hyran för garage, bilplatser och lokaler höjs med 1,96 procent. Hyran för bostäder där hyresgästen själv betalar för uppvärmning, så kallad kallhyra, höjs med 1,6 procent.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Eva Nygren, vd Telge Bostäder Tel: 08-550 227 01 E-post: eva.nygren@telge.se

Om oss

Telge är ett av Södertälje kommun helägt bolag som förenar samhällsnytta med affärer. Telge AB äger och förvaltar såväl tekniska som affärsmässiga verksamheter i Södertälje. Telgekoncernen ska etablera, utveckla och aktivt driva lönsamma bolag vars tjänster eller avkastning i sin tur skapar långsiktigt värde för Södertäljes medborgare och näringsliv. Varje bolag ska inom sin bransch utmana, stimulera konkurrensen och skapa en tydlig kundnytta för staden. Telgekoncernen består av 14 hel- och delägda bolag.