Lönsamt att bolagisera samhällsproblem

”Hur blir du lönsam lille vän?” och ”Kan man tjäna miljoner på miljonprogrammen?” är namnet på årets Telgeseminarium i Almedalen. I år har vi valt att fokusera på socioekonomi. Nationalekonomen Ingvar Nilsson har utvärderat två av våra satsningar, Manpower Telge Jobbstart och Telge Hovsjö. Resultatet presenteras på Wisby Strand Congress tisdag klockan 15.30. I den efterföljande paneldiskussionen om näringslivets samhällsansvar medverkar bland andra arbetsmarknadsminister Hillevi Engström och Volvos CSR-chef Malin Ripa.

Läs mer om våra seminarier på www.telge.se/telgemodellen

Media är välkomna och det finns möjlighet att intervjua talarna i anslutning till seminarierna. Meddela gärna intresse för intervjuer i förväg.

Telge finns på plats från söndag till onsdag och medverkar gärna i intervjuer, soffor och andra sammanhang. Ämnen vi helst diskuterar och kommenterar är arbetslöshet, upprustning av miljonprogamsområden och CSR.

För ytterligare information om Telge i Almdalen kontakta Lars Pyk, projektledare p å Telges kommunikationsstab. Han nås på 0732-308760 eller lars.pyk@telge.se. Ingvar Nilssons rapport delas ut på plats och mejlas på begäran efter seminariet.

Tisdag 3 juli 15.30 – 17.00, Wisby Strand Congress, Greenroom

Hur blir du lönsam lille vän?

Vad kan en kommun vinna på att söka lösningar på angelägna samhällsproblem tillsammans med näringslivet? Vi har låtit nationalekonomen Ingvar Nilsson söka svaret på frågan genom att utvärdera Telgemodellen. Resultatet och vinsterna med CSR diskuteras.

Medverkande:

Moderator: Annika Dopping

Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB

Ingvar Nilsson, nationalekonom

Per Grankvist, journalist & författare till bästsäljaren "CSR i praktiken"

Cecilia Ståhl, vd, Manpower Telge Jobbstart

Harry McNeil, vd, Telge Tillväxt

Hillevi Engström, arbetsmarknadsminister

Malin Ripa, CSR-chef, Volvo

Johnny Gylling, CSR-samordnare, Telenor

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun

Onsdag 4 juli 14.00 – 15.30, Science Park

Kan man tjäna miljoner på miljonprogrammen?

Att rusta upp miljonprogramsområdena beskrivs oftast som en kostnad i miljardklassen. Men det finns även stora vinstmöjligheter. Telge Hovsjö har hittat ett sätt att tjäna pengar på renoveringen av fastigheterna. På seminariet diskuteras olika lösningar på miljonprogramsutmaningen.

Medverkande:

Moderator: Annika Dopping

Patrik Derk, vd, Telge Hovsjö

Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation

Ingvar Nilsson, nationalekonom

Rikard Silverfur, Fastighetsägarana

Johan Gerklev, miljöchef, Skanska

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun

Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB

Satu Sharoian, Hovsjöbyggare

Om Telge
Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR pris instiftat av Veckans Affärer. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se