Ökade kostnader bakom hyresbud från Telge Bostäder

Förhandlingarna om vilken hyra som Telge Bostäders över 10 000 hyresgäster ska betala under 2012 har inletts. Ökade kostnader för uppvärmning och vatten samt fortsatt höga räntekostnader ligger bakom budet på 4,1 procent.

Telge Bostäder har idag lämnat ett hyresbud till Hyresgästföreningen i Stockholm. Det är inledningen på de förhandlingar som kommer att leda fram till vilken hyra som Telge Bostäders över 10 000 hyresgäster ska betala under 2012.

Vårt bud innebär en höjning på 4,1 procent för 2012. Bakom budet ligger främst ökade kostnader för uppvärmning och vatten samt fortsatt höga räntekostnader, säger Eva Nygren, vd för Telge Bostäder.

Idag kostar en normaltrea i på 68 kvadratmeter 5 378 kronor per månad hos Telge Bostäder. En hyreshöjning på 4,1 procent innebär 222 kronor mer per månad. Telge Bostäders hyror ligger i mitten jämfört med andra hyresvärdar i Stockholms län.

Hyresförhandlingarna väntas vara avslutade i början på 2012. Den nya hyran kommer att gälla från 1 januari 2012.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Eva Nygren, vd Telge Bostäder
E-post: eva.nygren@telge.se

Om Telge Bostäder

Telge Bostäder grundades 1948 och ingår idag i koncernen Telge. Telge Bostäder bidrar till att skapa attraktivt boende och en sund bostadsmarknad i Södertälje kommun. Med drygt 10 000 lägenheter i Södertälje, Järna, Mölnbo och Hölö omsätter bolaget 693 mkr och har ca 130 anställda. www.telgebostader.se