SPP blir ny delägare i Telge Tillväxt

SPP, en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar, blir ny delägare i Telge Tillväxt. SPP blir den åttonde delägaren tillsammans med Scania, Mekonomen, Folksam, Manpower, KF, Peab och Telge. Tillsammans samverkar de för att halvera ungdomsarbetslösheten i Södertälje.

– Vi är glada och stolta över att SPP väljer att gå in som delägare i Telge Tillväxt. Fler företag behöver engagera sig i ungdomsarbetslösheten. Ett nära samarbete med näringslivet är ett måste för att fler unga ska komma ut i arbetslivet, säger Harry McNeil vd på Telge Tillväxt.

Telge Tillväxt anställer arbetslösa ungdomar i åldrarna 18-24 år. Anställningstiden är ett år med avtalsenliga löner och under det året har ungdomarna möjlighet att ta körkort, gå en lämplig yrkesutbildning eller liknande som kan öppna dörrar. Under tiden hyrs de ut till företag. På så sätt får ungdomarna arbetslivserfarenhet och den första viktiga raden på CV:t. 74 procent av alla Telge Tillväxts medarbetare går vidare till jobb eller studier efter sin tid i bolaget.

– Att få fler unga i samhället i jobb är en viktig del i arbetet för ett hållbart samhälle. Att motverka utanförskap och göra det med en kommersiell ambition känns verkligen utmanande och spännande. Min och bolagets ambition är att vi i styrelsen ska vara en arbetande och aktiv styrelse där vi genererar idéer och värde, säger Jan Ridderwall försäljningsdirektör SPP.

– Att SPP väljer att gå in som delägare i Telge Tillväxt är något som jag är mycket glad över. Det är positivt för Telge Tillväxt men också för Södertälje som får ytterligare en stark kraft att räkna med i det fortsatta arbetet med att få ned ungdomsarbetslösheten i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

Fakta Telge Tillväxt:

• 420 ungdomar har anställts i bolaget
  • 74 procent har gått vidare till jobb eller studier
  • Industri, produktion, lager och yttreskötsel är tongivande branscher där unga får jobb
  • Exempel på företag som anlitat Telge Tillväxts ungdomar är Sodexo, Södertälje sjukhus, Mekonomen, Marinshoppen, Junnifart, Folkpool mfl.

För mer information kontakta gärna:
Harry McNeil, vd Telge Tillväxt
Mejl: harry.mcneil@telge.se

Om TelgeTelge är ett av Södertälje kommun helägt bolag som förenar samhällsnytta med affärer. Telge AB äger och förvaltar såväl tekniska som affärsmässiga verksamheter i Södertälje. Telgekoncernen ska etablera, utveckla och aktivt driva lönsamma bolag vars tjänster eller avkastning i sin tur skapar långsiktigt värde för Södertäljes medborgare och näringsliv. Varje bolag ska inom sin bransch utmana, stimulera konkurrensen och skapa en tydlig kundnytta för staden. Telgekoncernen består av 12 hel- och delägda bolag.