Sveriges första självförsörjande sopstationer

Flera av Södertäljes förskolor och skolor ska utrustas med nya miljövänliga sopsorteringsbodar. De så kallade Biobodarna är de första i Sverige och är fristående moduler som är självförsörjande på både el och vatten och de är byggda av återvinningsbart material.

Det är Telge Fastigheter och Telge Återvinning som tillsammans bygger och tömmer bodarna hos Södertäljes förskolor och skolor.

De nya bodarna är de första av sitt slag i Sverige och är platsbyggda moduler som är flexibla och inte kräver dyrbar och tidskrävande projektering. De placeras enkelt ut i närheten av fastigheten. Alla material är återvinningsbara, ingen el och vattenanslutning är nödvändig eftersom boden är självförsörjande.

Elförsörjningen kommer från solcellerna på bodens tak och vi samlar upp regnvatten vilket gör att vattenledningar överflödiga. Det är klimatsmart, säger Peter Roth Energisamordnare på Telge Fastigheter.

Bodarna har samma klimatsmarta bioteknik som hanterar luktproblem i soprum och som har gjort det möjligt för Telge Fastigheter att ta bort 55 energislukande kylsystem från sina soprum. En miljöinsats som sparar upp till 16 000 kWh per soprum och år.

Den första Bioboden är på plats på förskolan Morellen i Södertälje och under året kommer cirka fem nya bodar att placeras ut. Bodarna levereras av företaget Bioteria.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Peter Roth, energisamordnare Telge Fastigheter
Telefon: 08 550 223 20
E-post:
peter.roth@telge.se

Om Telge Fastigheter AB
Telge Fastigheter är ett fastighetsbolag som ingår i koncernen Telge. Bolaget äger och förvaltar drygt 500 000 m2 yta i 214 kommunala fastigheter och lokaler i Södertälje kommun. Telge Fastigheter hyr ut lokaler till kommersiell och kommunal verksamhet, men har även lägenheter för privat bruk. Bolaget omsätter 460 mkr och har 12 anställda. www.telgefastigheter.se