Telge Återvinning lanserar jordprodukt

Under namnet Hemjord lanserar Telge Återvinning både jord och jordförbättrare som framställs av återvunnet material. Det finns tre olika varianter av Hemjord: gräs, rabatt och mull, som täcker det flesta behov av jord. I år räknar Telge Återvinning med att sälja upp till 10 000 ton jord. 2013 är målet en fördubbling.

Hemjord är namnet på de jord- och jordförbättringsprodukter som Telge Återvinning nu lanserar. Jorden framställs av återvunnet material, bland annat kompost från Tveta och aska från Telge Näts havreskalspanna i Järna. Slutprodukten har kvalitetstestats av Sweco.

– Vi gjorde en översyn av det material vi hade på Tveta som vi inte riktigt visste vad vi skulle göra med. Då upptäckte vi att det var bra grundingredienser för att tillverka jord. Egentligen tänkte vi lansera jorden redan förra året men då tyckte vi inte att den höll tillräckligt hög kvalitet, säger Jörgen Åkerlund, försäljningschef på Tveta.

Jorden finns i tre kategorier: rabatt för plantering av växter, gräs som passar perfekt för anläggning av gräsmattor, samt mull som är fullproppad med nyttigheter som gör ”trötta” jordar pigga.

– Målgruppen för Hemjord är både privatpersoner och företag. Minsta mängd är en kubik, säger Jörgen Åkerlund.

Jorden som levereas till kunden köps i storsäckar eller som lass på lastbilsflak. I år räknar Telge Återvinning med att sälja mellan 5 och 10 000 ton jord. Nästa år är planen att sälja 20 000 ton.

För ytterligare information:

Jörgen Åkerlund, försäljningschef Telge Återvinning
E-post: jorgen.akerlund@telge.se

OM Telge AB
Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se