Tjejhuset tilldelas Södertäljes jämställdhetspris

Jämställdhetspriset delas årligen ut i Södertälje till en person, förening eller ett företag som jobbar aktivt med jämställdhetsfrågor. Priset delas ut den åttonde mars på internationella kvinnodagen. Årets vinnare av Södertälje kommuns, Telges och Länstidningens jämställdhetspris är Tjejhuset i Södertälje.

Allmänheten har under januari och februari haft möjlighet att nominera kandidater till jämställdhetspriset 2018. I juryn för priset ingår Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Marita Lärnestad, kommunalråd i opposition, Magnus Claesson, ekonomidirektör på Södertälje kommun, Stefan Hollmark, koncernchef Telge AB, Nellie Pilsetnek, journalist på Länstidningen och kommunpolis Mikael Alfredsson.

Årets vinnare Tjejhuset är en mötesplats i Södertälje för unga tjejer mellan 13 och 23 år. Här finns möjlighet att delta i en mångfald av aktiviteter, från yoga och matlagning till skaparverkstad. Det finns också möjlighet till samtalsstöd, både i grupp och individuellt. På Tjejhuset finns det per­so­nal som kan olika språk och som har erfarenhet av att leva med olika kul­tu­rer.

-          Tjejhuset gör ett väldigt fint arbete i Södertälje både vad gäller jämställdhet och allas lika värde och är en viktig mötesplats för alla tjejer. Jag är stolt över att sitta i juryn för ett pris som vill lyfta fram några av Södertäljes alla hjältar, säger Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB.

Juryns motivering:

”Vinnaren av årets jämställdhetspris i Södertälje har bedrivit ett hårt arbete för att attrahera tjejer med olika bakgrund, förutsättningar och social miljö. Här arbetar man i syfte att göra omgivningen bättre för tjejer i Södertälje, oavsett ursprung. Miljön har beskrivits som prestigelös utan något krav att vara på ett visst sätt, en oas där alla tjejer kan mötas. De bedriver ett långsiktigt arbete som är viktigt för Södertäljes jämställdhet och allas lika värde.”

Vid frågor, kontakta:

Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB
Telefon 08-550 220 08
Mejl: stefan.hollmark@telge.se

Telges pressjour
Telefon: 08-550 220 50
Mejl: pressjour@telge.se

Citat

Tjejhuset gör ett väldigt fint arbete i Södertälje både vad gäller jämställdhet och allas lika värde och är en viktig mötesplats för alla tjejer. Jag är stolt över att sitta i juryn för ett pris som vill lyfta fram några av Södertäljes alla hjältar.
Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB