Unik kretsloppsanläggning invigs i Södertälje

Telge Nät välkomnar dig att delta när Miljöminister Lena Ek, inviger den unika anläggningen som omvandlar lokalt uppsamlat klosettvatten till näringsrik växtnäring i ett lokalt kretslopp.

Anläggningen har byggts under våren 2012 och är unik i dess process. Anläggningen tar emot avloppsavfall från 500-700 slutna tankar från närområdet. Genom en särskild process renas avloppsvattnet och omvandlas till näringsrik växtnäring som kan återföras till åkermarken.

Tid och plats:

Datum: Fredagen den 17 augusti
Tid: Klockan 14.30 – 15.45
Plats: Församlingshemmet i Hölö, Klockargården, 153 92 Hölö

Media är välkomna att delta från och med klockan 14.30.

Varmt välkommen!

Telge Nät är Södertälje kommuns VA-huvudman och tillsammans med kommunen och LRF driver de detta projekt. Arbetet ligger i linje med regeringens miljömål som säger att senast år 2015 ska minst 60 procent av den fosfor som finns i toalettvatten utnyttjas som växtnäring, varav minst hälften ska tillbaka till produktiv jordbruksmark. Projektet medfinansieras av Stockholms länsstyrelse med LOVA-medel och Baltic Sea Action Plan-fonden.

För mer information:

Carina Kit, projektledare PR Telge
Epost: carina.kit@telge.se

OM Telge AB
Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR pris instiftat av Veckans Affärer. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se