14 219 ton avfall lämnades till Södertäljes återvinningscentraler 2016

Till Tveta Återvinningscentral och Returen i Moraberg kom i genomsnitt 170 besökare från Södertälje och Nykvarn varje dag förra året. Avfallet som lämnas där sorteras och skickas vidare för behandling, i största möjliga mån för att återvinnas till nytt material. I andra fall för att användas till energiutvinning.

Under 2016 lämnades totalt 14 219 ton avfall in på återvinningscentralerna i Tveta och Moraberg, i genomsnitt 130 kilo per besök. Materialet består av allt från plast, papp, gips, bildäck, trasiga vitvaror, trädgårdsavfall, metall, textilier och trä till farligt avfall och elektronik.

– Det som uppfattas som sopor för de flesta är egentligen värdefullt material, berättar Tommy Johansson, på Telge Återvinning. När vi återvinner materialet sparar vi både värdefulla naturresurser och energi. Hela och rena saker kan man dessutom skänka till vår second hand för återbruk.

Högt tryck och risk för köer under våren

När våren kommer blir besöken allt tätare på återvinningscentralerna. Vissa dagar är det långa köer och upp till 300 besökare per dag. Tommy tipsar om att planera sitt besök så gott det går. Och sortera sitt avfall redan hemma så besöket går så smidigt som möjligt.

– Har man möjlighet att komma till återvinningscentralen en vardag, och gärna innan säsongen drar igång på allvar, kan man slippa de värsta köerna, fortsätter Tommy. Vi har alltid personal på plats som hjälper till med eventuella frågor om hur och var man ska lämna in avfallet.

För mer information:

Tommy Johansson, chef miljötjänster på Telge Återvinning, 08-550 227 70.

Telge Återvinning är en av de största återvinningsaktörerna i Stockholmsregionen. Varje år samlar bolaget in 200 000 ton hushålls- och industriavfall från Södertälje med omnejd. I dagsläget återvinns cirka 98 procent av avfallet.

Taggar: