Hyresförhandlingar för 2019 års hyror är igång

Report this content

Hyrorna för 2019 är nu under förhandling. Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Telge Fastigheter har haft det första mötet med Hyresgästföreningen om 2019 års hyressättning.

Telge Bostäder, Telge Hovsjö och Telge Fastigheter yrkar på en hyreshöjning om totalt 3,7 procent att gälla från och med den 1 januari 2019. Det första mötet har hållits den 2 oktober och kommer att följas av fler möten innan allt är klart.

Yrkan på 3,7 procent ligger i linje med den vägledning som Fastighetsägarna och SABO (Sveriges allmännyttiga bostadsbolag) gemensamt har tagit fram inför förhandlingarna. Vägledningen har sin grund i att många fastighetsägare, däribland Telge Bostäder, i reala termer fått sänka sina hyresnivåer de senaste åren eftersom höjningen efter hyresförhandling inte ens nått upp till inflationen.

–Hyrorna är vår enda intäkt och om denna trend står sig minskar utrymmet för oss att sköta våra åtaganden. Det vill säga att städa trapphus, sköta gräsmattor, renovera uttjänta vattenledningar och tak etc. säger Jan Amnéus, chef affärsstöd- och utveckling för Telge Bostäder och Telge Hovsjö. För oss är det viktigt att ha väl underhållna fastigheter och att hyresrätten fortsatt kan vara en attraktiv boendeform, fortsätter han.

Telge Bostäder kommer även fortsatt att ha bland de lägsta hyrorna i regionen. Sett till kommunen ligger Telge Bostäders hyror upp till 20–25 procent lägre än hos vissa av de privata fastighetsägarna.

Jan Amnéus, chef affärsstöd- och utveckling för Telge Bostäder och Telge Hovsjö , telefon: 08-550 229 67 alt. e-post: jan.amneus@telge.se

Taggar: