Hyreshöjning för Telge Bostäders och Telge Hovsjös hyresgäster

Det blir ingen ny hyresmodell för Telge Bostäder och Telge Hovsjö. På grund av att parterna inte kunde enas om ny modell sker en hyreshöjning för 2017 på 0,75 procent enligt avtal.

Vi hade som ambition att införa en ny hyresmodell som ger en enkel och rättvis hyressättning som är lätt att förstå. Vi har haft ett mycket bra samarbete med Hyresgästföreningen lokalt och var överens om ny modell. Tyvärr har vi inte kunnat komma överens om med den centrala Hyresgästföreningen och en ny hyresmodell blir därför inte av, säger Juan Copovi Mena vd för Telge Bostäder och Telge Hovsjö.

Enligt det avtal som tecknades med Hyresgästföreningen i december 2016 höjs därför hyrorna med 0,75 procent från första juli. Därefter kommer förhandlingarna för hyreshöjningar 2018 att ske enligt traditionella principer.

Idag kostar en normaltrea på 68 kvadratmeter 5 859 kronor per månad hos Telge Bostäder. En hyreshöjning på 0,75 procent innebär 44 kronor mer per månad.

Vår ambition är att diskussionen återupptas om den mer rättvisa systematiska hyressättningsmodellen i förhandlingsprocessen för 2018 års hyror.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Juan Copovi Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö
Tel: 08-550 220 61

Om oss

Telge Bostäder bygger och förvaltar attraktiva och prisvärda bostäder i Södertälje kommun. Bostadsbeståndet på cirka 9 500 bostäderna består av hyreslägenheter, radhus, student- och trygghetsbostäder; allt från ett rum och kokvrå till sju rum och kök. Med en femtedel av kommunens invånare boende i fastigheterna är de kommunens största hyresvärd.