Hyresöverenskommelse för 2018 klar

Årets hyresförhandlingar är klara. Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen har kommit överens om 2018 års hyressättning.

De nya hyrorna innebär en höjning om 1,36 procent. Hyrorna skulle egentligen höjas från den 1 januari 2018, vilket betyder att hyresgästerna skulle fått betala höjningen retroaktivt, men det har ändrats och de nya hyrorna börjar gälla först från och med den 1 juli i år.

Höjningen gäller både bostäder, garage, parkeringsplatser och verksamhetslokaler.

Telge Bostäder har även fortsatt bland de lägsta hyrorna i regionen. Sett till kommunen ligger Telge Bostäders hyror upp till 20–25 procent lägre än hos vissa av de privata fastighetsägarna. Höjningen om 1,36 procent innebär att den som hyr en trea för exempelvis 5 859 kronor får en ökad hyreskostnad på 80 kronor i månaden.

– Efter långa förhandlingar har vi nu fått en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Vi är överens om de nya hyrorna för 2018 som börjar gälla först den 1 juli, vilket är bra för våra hyresgäster som inte får en större summa retroaktivt mitt i sommaren, säger Juan Copovi Mena, vd för Telge Bostäder och Telge Hovsjö.

Telges pressjour, telefon: 08-550 220 50

alt. e-post: pressjour@telge.se